Starosta zwrócił się do RIO z prośbą o przedstawienie stanowiska w sprawie funkcjonowania stołówki szkolnej działającej przy internacie zespole szkół rolniczych. Wskazał, że stołówka prowadzi sprzedaż posiłków wyłącznie na rzecz uczniów, nauczycieli i pracowników administracyjnych szkoły. Posiłki na rzecz uczniów sprzedawane są za cenę odpowiadającą kosztom produktów, na rzecz nauczycieli i pracowników administracyjnych po cenie odpowiadającej kosztom produktów oraz wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń i kosztów utrzymania stołówki. Bez żadnej marży. Działalność stówki nie ma celu zarobkowego.
Starosta opierając się na interpretacjach ogólnych wskazał, że sprzedaż na rzecz uczniów jak i pracowników szkoły mieści się w zadaniach własnych powiatu z zakresu edukacji publicznej, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Szkoła chciałoby jednak wynajmować pomieszczenia szkolne w trakcie ferii zimowych i letnich w celu organizacji wypoczynku (np. obozy sportowe), zewnętrznym osobom prawnym lub fizycznym (np. kluby sportowe i stowarzyszenia) dla dzieci młodzieży także nie uczęszczających do tej szkoły.

Czytaj też: Czy wychowawcy w internacie są zobowiązani do dostępności określonej w art. 42 ust. 2f ustawy Karta Nauczyciela? >

 

 

Komercyjna działalność poza rokiem szkolnym

Starosta wskazał, że linia orzecznicza czy interpretacje RIO w zakresie możliwości wykorzystania „komercyjnego” pomieszczeń szkoły, sprowadza się w głównej mierze do sytuacji związanych z możliwością świadczenia przez stołówkę usług gastronomicznych na zewnątrz, czy wynajmowanie pomieszczeń mieszkalnych internatu, ale w trakcie roku szkolnego tj. kiedy realizowane są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze zgodnie z organizacją roku szkolnego. W tym wypadku, chodzi zaś o okres ferii zimowych i letnich, kiedy zarówno pomieszczenia mieszkalne internatu są wolne, a stołówka i kuchnia nie funkcjonują.

Dziwisz Stanisław: Zadania jednostek samorządu terytorialnego w zakresie organizacji i finansowania stołówek szkolnych >>>

Czytaj też: Stołówki szkolne i przedszkolne - organizacja i funkcjonowanie >>>

Starosta zwrócił się więc wyjaśnienie:

  • Czy stołówka w internacie może prowadzić sprzedaż posiłków na rzecz osób trzecich (spoza grona uczniów i pracowników szkoły) np. na rzecz uczniów innych szkół przebywających na obozie sportowym w szkole, organizowanym przez podmiot zewnętrzny?
  • Czy szkoła może pozyskiwać dodatkowe środki przez ustalenie odrębnych wysokości opłat za wyżywienie i najem internatu dla uczestników obozów sportowych i czy taką działalność można potraktować jako działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu?

 

Stołówka może prowadzić działalność komercyjną

W opinii RIO, stołówka może prowadzić sprzedaż posiłków na rzecz osób trzecich (spoza grona uczniów i pracowników szkoły) pod warunkiem, że nie zakłóca to prawidłowego jej funkcjonowania. Taka dodatkowa działalność stołówki nie może wpływać na wykonywanie zadań do których została utworzona.

Czytaj też: Czy zmiany w regulaminie internatu muszą być zatwierdzone (opiniowane lub uchwalone) przez radę pedagogiczną? >

Odnosząc się do drugiego zagadnienia, zdaniem Izby, szkoła może pozyskiwać dodatkowe środki poprzez ustalenie odrębnych wysokości opłat za wyżywienie i najem internatu dla uczestników obozów sportowych. Wskazuje na to par. 8 ust. 12 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli z którego wynika, że „za zgodą organu prowadzącego szkołę internat może prowadzić działalność w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, zapewniając uczniom zajęcia opiekuńcze i wychowawcze”.

Kompetencje do wydania interpretacji czy taka działalność jest opodatkowana posiadają zaś organy Krajowej Administracji Skarbowej.

RIO Białystok II-25-1/23