Niezależnie od podejmowanych na szczeblu centralnym działań w zakresie dystrybucji węgla przez samorządy Śląski Związek Gmin i Powiatów podpisał z Polską Grupą Górniczą S.A. list intencyjny w sprawie pilotażowej współpracy, której celem jest ułatwienie dostępu do węgla osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Ramowe zasady tej współpracy zostały wypracowane przez przedstawicieli PGG S.A. i przedstawicieli samorządów (głównie GOPS-ów i MOPS-ów) z województwa śląskiego, prawników i ekspertów ds. zamówień publicznych.

 

 

Dla tych, którzy szczególnie potrzebują wsparcia

- Zadaniem samorządów jest bycie blisko mieszkańców i ich potrzeb, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej. Dzięki współpracy z Polską Grupą Górniczą planujemy zabezpieczyć potrzeby grzewcze wąskiej grupy mieszkańców z województwa śląskiego, która z uwagi na szczególnie trudne położenie życiowe takiego wsparcia potrzebuje. Mówimy o osobach, które nie są w stanie samodzielnie dokonać zakupu poprzez sklep internetowy – mówi Bernard Bednorz, starosta bieruńsko-lędziński i członek Zarządu ŚZGiP.

SZKOLENIE ONLINE: Różne oblicza kryzysu energetycznego w jednostkach samorządu terytorialnego >>>

Śląskie samorządy, które chcą uczestniczyć w przedsięwzięciu muszą zaakceptować warunki listu intencyjnego, w tym kryteria dostępu do węgla opałowego z zasobów Polskiej Grupy Górniczej S.A,. Muszą też zebrać zapotrzebowanie tj. przygotować listy osób uprawnionych do zakupu węgla według określonych kryteriów, zweryfikować czy osoby te je spełniają, pomóc w zgromadzeniu dokumentów przedsprzedażowych, przekazać je do PGG S.A. a na koniec zorganizować transport węgla na teren gmin i bezpośrednio do odbiorców.

Sprawdź w LEX: Dodatek na ogrzewanie dla gospodarstw domowych 2022 - komentarz praktyczny >>>

 

Ze strony internetowej Związku samorządy mogą pobrać wzór listy osób uprawnionych do wsparcia w dostępie do węgla opałowego (zweryfikowanych przez gminę, do wysłania do PGG, wzór pełnomocnictwa dla odbierającego w imieniu kupującego, zgody na udostępnienie i przetworzenie danych osobowych (gmina/przewoźnik) oraz zgody na udostępnienie i przetworzenie danych osobowych przez PGG.  

Listę osób uprawnionych do wsparcia w dostępie do węgla opałowego przygotowuje już Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bieruniu.

- Na wstępnej liście jest 18 osób. Właśnie nasi pracownicy sprawdzają, kto już węgiel kupił, a kto nie, może jeszcze kogoś będzie trzeba do tej listy dopisać. Mamy zaplanowane spotkanie w urzędzie miejskim. Będziemy rozmawiać min. o logistyce, jak przekazać węgiel naszym podopiecznym. Gmina również robi dodatkowe rozeznanie czy ktoś nie potrzebuje pomocy. Zbiera także wnioski od mieszkańców dotyczące zakupu węgla po preferencyjnych cenach, który na mocy ustawy ma sprzedawać. Chcemy wiedzieć czy te wnioski mogą się pokrywać z tymi od naszych podopiecznych - tłumaczy Bogusława Miernik, za ca dyrektora MOPS w Bieruniu. 

Przeczytaj także:

3 tony od rządu, 1 tona od samorządu

Rzecz w tym, że zgodnie uchwaloną przez Sejm ustawą o zakupie preferencyjnym paliwa stałego przez gospodarstwa domowe (proces legislacyjny nie został zakończony) dostęp do węgla dystrybuowanego przez samorządy będzie reglamentowany tonażowo - 3 tony w dwóch okresach: do 31 grudnia 2022 r. i do 1 stycznia 2023 r.

Niektórzy mają wątpliwość czy zgodnie z przepisami ustawy należałoby pomniejszyć pulę 3 ton (ustawa) o 1 tonę którą mieszkańcy otrzymają od ŚZGiP?

- W mojej ocenie nie ma powodu do takiego pomniejszania. Nie znajduję takiego uzasadnienia w przepisach- mówi Paweł Maczyński, wiceprzewodniczący Polskiej Federacji Związkowej Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej, członek Rady Pomocy Społecznej przy MRPiPS. 

Wykazy wskazanych przez gminy beneficjentów zostanie zweryfikowany przez PGG S.A., która sprawdzi między innymi, czy dana osoba w okresie od 11 marca tego roku nie nabyła węgla w sklepie PGG S.A. W ostatnich miesiącach zainteresowanie produktami tam dostępnymi jest ogromne. Podczas jednej sesji sprzedażowej, loguje się 140 tysięcy klientów.