Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.




Prokurator zaskarżył uchwałę rady miejskiej, która wprowadziła uchwałą niedozwolone zwolnienia z podatku od nieruchomości.

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[1491,603,167,55,7,4],"dataValuesNormalized":[13,6,2,1,1,1],"labels":["Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Pytania i odpowiedzi","Komentarze i publikacje","Akty prawne","Wzory i narz\u0119dzia","Procedury"],"colors":["#EA8F00","#940C72","#007AC3","#85BC20","#232323","#E5202E"],"maxValue":2327,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

Rada zdecydowała, iż zwolnieniem z podatku od nieruchomości będą objęte grunty i budynki pozostające we władaniu miejskich jednostek organizacyjnych.


Zdaniem prokuratora gmina posiada kompetencje do ustanawiania zwolnień wyłącznie w charakterze przedmiotowym.


W odpowiedzi na skargę rada tłumaczyła, że w uchwale nie wskazała podmiotów, które mają korzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości, a jedynie kryterium przedmiotowe tego zwolnienia.


Takiego wyjaśnienie nie zaakceptował WSA.

Zdaniem sądu w uchwale zwolnieniem z podatku od nieruchomości objęte zostały nieruchomości będące w posiadaniu konkretnych podmiotów – miejskich jednostek organizacyjnych.


W ocenie sądu zwolnienie skierowane jest do indywidualnie oznaczonych i możliwych do zidentyfikowania adresatów definiowanych jako miejskie jednostki organizacyjne z wyłączeniem innych możliwych podatników tego podatku.


Zwolnienie takie ma zatem charakter podmiotowy, a to wyklucza możliwość ustanowienia go przez radę gminy w drodze uchwały na podstawie upoważnienia zawartego w przepisie art. 7 ust. 3 ustawy dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) – podkreślił WSA.

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.


Na podstawie:
Wyrok NSA z 13 czerwca 2014 r., sygn. akt II FSK 1574/12, prawomocny