Pytanie pochodzi z  programu Serwis Budowlany .


Zamawiający, spółka będąca 100% własnością gminy wiejskiej, statutowo zajmująca się prowadzeniem ośrodka rekreacyjnego, organizacją imprez turystycznych, wynajmem domków campingowych i lokali mieszkalnych, chciałaby na gruntach będących jej własnością (użyczając bądź dzierżawiąc grunt), doprowadzić do wybudowania przez prywatnego partnera dwunastu domków rekreacyjnych. Następnie w okresie kolejnych 10 lat wynajmować je od tego partnera, a po upływie okresu wynajmu odkupić.

W oparciu o jakie przepisy prawa, z zachowaniem jakich zasad, spółka może powyższe zrealizować?

Czy zastosowanie w tym przypadku będą miały przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych?

Odpowiedź

W niniejszym stanie faktycznym realizacja przedsięwzięcia nastąpi w trybie przepisów ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100 z późn. zm.) – dalej u.p.p.p.. W zależności od rodzaju wynagrodzenia, jaki przewidziany został dla partnera prywatnego, wybór partnera nastąpi bądź w trybie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych bądź w trybie ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi.

Uzasadnienie

Zasady współpracy podmiotu publicznego i partnera prywatnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego określa ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100 z późn. zm.) – dalej u.p.p.p. Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.p.p. przez umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym partner prywatny zobowiązuje się do realizacji przedsięwzięcia za wynagrodzeniem oraz poniesienia w całości albo w części wydatków na jego realizację lub poniesienia ich przez osobę trzecią, a podmiot publiczny zobowiązuje się do współdziałania w osiągnięciu celu przedsięwzięcia, w szczególności poprzez wniesienie wkładu własnego.

Wybór właściwej procedury wyboru partnera prywatnego następuje po podjęciu przez podmiot publiczny decyzji odnośnie do formy wynagrodzenia dla partnera prywatnego, ale nie później niż przed wszczęciem postępowania, za które uznaje się moment ukazania się ogłoszenia o postępowaniu.

Głównym czynnikiem, od którego zależy wybór właściwej procedury wyboru partnera prywatnego, jest rodzaj wynagrodzenia, jaki został przewidziany dla partnera prywatnego. Zgodnie bowiem z art. 4 u.p.p.p., jeżeli wynagrodzeniem tym jest prawo do pobierania pożytków z przedmiotu partnerstwa publiczno-prywatnego, albo przede wszystkim to prawo wraz z zapłatą sumy pieniężnej, do wyboru stosuje się przepisy ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101 z późn. zm.) - dalej u.k.r.b.u., a w innych przypadkach przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.).

Artykuł 4 ust. 1u.p.p.p. dotyczy nie jakichkolwiek pożytków uzyskiwanych przez partnera prywatnego, a tych które są osiągane z przedmiotu partnerstwa publiczno-prywatnego. W praktyce najczęściej pożytkami, jakie będzie przynosić przedmiot partnerstwa publicznego, będą opłaty od klientów korzystających z danego obiektu czy też usługi – por. Tomasz Skoczyński, Komentarz do art. 4 ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, stan prawny: 30 czerwca 2011 r.

Tak więc, wybór partnera prywatnego powinien być dokonany w oparciu o procedury wynikające z u.k.r.b.u., wówczas gdy:
- jedyną formą zapłaty dla partnera prywatnego jest prawo do pobierania przez niego pożytków z przedmiotu partnerstwa publiczno-prywatnego, albo
- gdy wynagrodzeniem partnera prywatnego jest prawo do pobierania przez niego pożytków z przedmiotu partnerstwa publiczno-prywatnego oraz zapłata sumy pieniężnej, przy czym to pierwsze prawo stanowi ponad 50% wartości całości wynagrodzenia.


W pozostałych przypadkach zastosowanie będzie miała ustawa Prawo zamówień publicznych.

Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany .