Poruszając kwestię wprowadzenia zmian w zaplanowanym porządku obrad, za wskazane należy uznać odnotowanie czynności ,odnoszących się między innymi do faktu zgłoszenia wniosku oraz jego treści. W przypadku zaś gdy wniosek dotyczy podjęcia uchwały, należałoby odnotować również sposób i termin jej otrzymania przez radnych, projekt aktu, określenie zgłaszającego czy przebieg głosowania.

Ważne jest również zreferowanie w protokole poszczególnych spraw poddanych rozpatrzeniu. Inne istotne kwestie dotyczą między innymi przebiegu obrad, krótkiego omówienia: wystąpień, debat, zgłoszonych tekstów czy wniosków. Nie można zapominać również o tym, że radny ma prawo żądać zaprotokołowania okoliczności czy wypowiedzi, jeżeli w jego opinii są one tak ważne dla przebiegu obrad, iż powinny zostać zamieszczone protokole.

Przewodniczący prowadzący postępowanie, wykonuje zgodnie z kolejnością wszystkie punkty porządku obrad. Po odczytaniu ich otwiera, prowadzi oraz zamyka dyskusję. Może on również poprosić konkretnych radnych czy organy powiatu o zajęcie stanowiska czy wygłoszenie komentarza. Po dyskusji ma miejsce głosowanie nad odpowiednią uchwałą. Zanim to jednak nastąpi, przewodniczący zawsze sprawdza czy ilość obecnych radnych spełnia wymagane kworum. Stwierdzenie tego faktu odzwierciedla protokół.

W sytuacji, gdy w trakcie przedstawienia treści uchwały i składania wniosku o jej przegłosowanie pojawią się inne istotne wnioski, należy ten fakt zaprotokołować. W odniesieniu do wszystkich wniosków zgłaszanych w toku posiedzenia należy wskazać kto wniosek składa, przedstawić przebieg głosowania oraz fakt ich przyjęcia bądź odrzucenia. W protokole określa się ponadto czy głosowanie było jawne czy tajne.

(wartowiedziec.org)

 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami