Potrzebna pełna kodyfikacja

Dyskusja na temat potrzeby zmiany prawa i pełnej kodyfikacji w zakresie zarządzania kryzysowego rozpoczęła się po wydarzeniach z lata 2015 roku, kiedy na skutek zjawisk atmosferycznych doszło do wielu zniszczeń i narażenia życia ludzkiego. Rekomendacje, które powstały, nie uwzględniały głosów samorządów.

Leszek Świętalski, sekretarz generalny Związku Gmin Wiejskich RP, przypomina, że rząd zapewnił włączenie samorządów do prac nad przepisami. Jednak rządowe Centrum Bezpieczeństwa nie wystąpiło do strony samorządowej z wnioskiem o konsultacje, nie otrzymały go korporacje samorządowe ani Komisja Wspólna Rządu i Samorządu.

- Ponownie mamy do czynienia z sytuacjami kryzysowymi, może nie tak drastycznymi, ale problem cały czas jest aktualny – podkreśla.

 

Wzmocnienie systemu zarządzania kryzysowego

Projekt o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym oraz niektórych innych ustaw przewiduje wzmocnienie systemu zarządzania kryzysowego w szczególności w zakresie zarządzania ryzykiem i ochrony ludności. Uwzględnia postanowienia Decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/EU w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności oraz Ramowego programie działań na lata 2015-2030 w sprawie ograniczenia ryzyka katastrof

Rozwiązania propozycji ustawy przewidują wzmocnienie kompetencji struktur rządowych i samorządowych w zakresie zarządzania sytuacją kryzysową lub możliwością jej wystąpienia. Z uzasadnienia projektu wynika, że obecnie brakuje prawnego uregulowania kompleksowego podejścia do kwestii zarządzania ryzykiem - nie istnieje obowiązek opracowywania planów zarządzania ryzykiem oraz dokumentów, których założeniem jest informowanie Komisji Europejskiej.

Czytaj w LEX: Zarządzanie kryzysowe w jednostkach samorządu terytorialnego - istota działań, planowanie oraz organy właściwe do działania >

Plany zarządzania i plany reagowania

Opracowywane do tej pory plany zarządzania kryzysowego podzielone zostaną na plany zarządzania ryzykiem oraz plany reagowania kryzysowego. Będą to plany zarządzania ryzykiem w zakresie zapobiegania sytuacji kryzysowej oraz przygotowywania do przejmowania nad nią kontroli, a także plany reagowania kryzysowego w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej oraz usuwaniu jej skutków.

Sprawdź w LEX: Jak wygląda postępowanie z odpadami powstałymi na skutek wystąpienia powodzi, podtopień? >

Przewiduje się wprowadzenie dla organów administracji rządowej obowiązku wdrażania Ramowego Programu Działań na lata 2015-2030 na rzecz ograniczenia ryzyka katastrof oraz pełnienie przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa funkcji krajowego punktu kontaktowego dla Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw jego wdrażania.

Czytaj też: Konieczne zmiany w prawie i pieniądze dla samorządów na zarządzanie kryzysowe

 

Koordynator do spraw ochrony infrastruktury krytycznej i sztaby koordynacyjne

Planowane jest wprowadzenie instytucji koordynatora do spraw ochrony infrastruktury krytycznej u wszystkich operatorów infrastruktury krytycznej. Operatorzy infrastruktury krytycznej we wszystkich systemach infrastruktury krytycznej będą wyznaczać osobę koordynująca działania na linii operator – organy administracji publicznej.

Sprawdź w LEX: Czy środki z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe mogą być przeznaczone na wydatki które pojawiają się w danym momencie zdarzenia? >

Wzmocnienie skuteczności koordynacji działań w przypadku wystąpienia lub możliwości wystąpienia klęski żywiołowej przewiduje się również na szczeblu województwa, powiatu i gminy przez możliwość tworzenia tzw. sztabów koordynacyjnych. Maja być narzędziem zabezpieczenia lokalnych społeczności w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych. Sztaby mają przejmować kontrolę nad sytuacją kryzysową, usuwaniem jej skutków, w tym odtwarzaniem zasobów i usług świadczonych przez infrastrukturę krytyczną (zarządzanie sytuacją kryzysową).

Sprawdź w LEX: Czy zadania wojewody w zakresie zarządzania kryzysowego są zwolnione ze stosowania RODO na podstawie art. 6 ustawy o ochronie danych osobowych? >

Wśród propozycji są także nowe narzędzia wsparcia w sytuacjach kryzysowych, np. zapewnienie przez wojewodę – w przypadku zdarzenia masowego, w szczególności katastrofy w ruchu lotniczym, kolejowym lub morskim – dostępu do informacji członkom rodzin osób poszkodowanych w zdarzeniu w formie dedykowanego numeru kontaktowego.

Projekt zawiera też obowiązek prowadzenia przez wójta burmistrza, prezydenta miasta wykazu szczególnych form udzielania pomocy dla lokalnej społeczności.

Z projektem można zapoznać się TUTAJ>>