Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.



Spółka wystąpiła do urzędu miasta o wydanie zezwolenia na zbieranie na terenie jej nieruchomości odpadów. We wniosku wyjaśniła, iż zamierza zbierać odpady niebezpieczne oraz inne niż niebezpieczne.

W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:

Odpady

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[9506,556,107,60,14,11],"dataValuesNormalized":[19,2,1,1,1,1],"labels":["Pytania i odpowiedzi","Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Komentarze i publikacje","Akty prawne","Procedury","Wzory i narz\u0119dzia"],"colors":["#940C72","#EA8F00","#007AC3","#85BC20","#E5202E","#232323"],"maxValue":10254,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX


Prezydent miasta uznał, iż zakład, należący do spółki, nie posiada możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających na prowadzenie odbioru odpadów i może powodować zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi oraz dla środowiska.
 

Organ podważył między innymi rodzaj pojemników wyprodukowanych do zbierania odpadów. Stwierdził brak uzgodnień dotyczących budynków w zakresie ich szczególnego przeznaczenia. Ponadto zarzucił brak dojazdu do pojemników.


W związku z tym, powołując się na art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21), prezydent odmówił spółce wydania zezwolenia.

Spółka odwołała się do sądu administracyjnego.


WSA rozpatrując sprawę uznał, iż organ podając w decyzji szczegółowe wymagania co do magazynu odpadów niebezpiecznych w żaden sposób nie powiązał formułowanych żądań będących podstawą do wydania decyzji odmownej z obowiązującymi przepisami.


Zdaniem WSA samoistnej podstawy do orzekania w tym zakresie nie stanowi bowiem art. 46 ust. 1 ustawy o odpadach.


WSA zwrócił uwagę, iż organ orzekając w sprawie udzielenia zezwolenia na zbieranie odpadów nie może poprzestać na wymaganiach, których spełnienie nie wynika z konkretnych przepisów prawa i musi wykazać, że zamierzona działalność może stanowić zagrożenie.


Na podstawie:
Wyrok WSA w Poznaniu z 9 lipca 2014 r., sygn. akt IV SA/Po 182/14, nieprawomocny

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.