Andrzej J. 19 lipca 2017 r. zwrócił się do Zakładu Gospodarki Komunalnej w P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością o udzielenie informacji publicznej poprzez udostępnienie kserokopii sprawozdania finansowego ZGK za ostatni rok obrotowy (2016). Jednocześnie skarżący wniósł o przesłanie powyższych informacji pocztą na podany we wniosku adres.

W odpowiedzi na ten wniosek organ wskazał, że żądane dokumenty są powszechnie dostępne i znajdują się w dokumentach Krajowego Rejestru Sądowego.

Zdaniem Zakładu nie ma obowiązku wydawania wnioskodawcy żądanego sprawozdania finansowego, bowiem gdy informacja jest ogólnodostępna, to ustawa o dostępie do informacji publicznej nie znajduje w ogóle zastosowania.

Czytaj w LEX: Dostęp do informacji publicznej a ochrona danych osobowych >

Żądanie skarżącego

Wobec tego skarżący wniósł do sądu administracyjnego skargę na bezczynność organu. Domagał się zobowiązania Zakładu do udostępnienia żądanej informacji publicznej w terminie 14 dni od daty otrzymania prawomocnego wyroku oraz zasądzenie kosztów postępowania według norm przepisanych. Wnioskodawca zarzucił organowi naruszenie przepisów u.d.i.p. przez nieudzielenie wnioskowanej informacji.

Uzasadniając złożony środek zaskarżenia, skarżący podał, że organ jest spółką z o.o., w której Gmina P. jest jedynym udziałowcem posiadającym 100 proc. udziałów. ZGK jest gminną osobą prawną i jest obowiązany do udostępnienia informacji publicznej. Za udostępnienie informacji publicznej oraz odmowę jej udostępnienia odpowiedzialnym jest zarząd spółki, jako organ uprawniony do jej reprezentacji. Tym samym ZGK jest podmiotem mającym obowiązek udzielenia informacji publicznej.

Czytaj w LEX: Dostęp do informacji publicznej a tajemnice prawnie chronione >

WSA: Doszło do bezczynności

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, iż twierdzenie organu o możliwości uzyskania wnioskowanej informacji publicznej z akt Krajowego Rejestru Sądowego, który jest jawny, nie jest zasadne. Nietrafiony jest także argument ZGK, że skoro wnioskowana informacja jest ogólnodostępna, to u.d.i.p. nie znajduje w ogóle zastosowania.

Sąd podkreślił, że ustawa nie przewiduje takiej formy załatwienia sprawy jak poinformowanie wnioskodawcy, że kserokopię żądanych dokumentów zawierających informacje publiczne może on uzyskać gdzie indziej, np. w Krajowym Rejestrze Sądowym. Jeżeli podmiot zobowiązany do udzielania informacji publicznej jest w jej posiadaniu, to:

  • może wskazać wnioskodawcy, że informacja ta znajduje się na stronie BIP albo
  • została ogłoszona w drodze wyłożenia lub wywieszenia w miejscu ogólnie dostępnym (art. 11 u.d.i.p.)

W przeciwnym wypadku organ ma obowiązek udostępnić żądaną informację w formie określonej we wniosku - dodał WSA.

Sąd uznał, że doszło do bezczynności ZGK, ale nie istnieją podstawy do przyjęcia, że bezczynność organu miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa.

Czytaj: Udostępnienie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej nie jest ograniczane czasowo>>

Zarzuty skargi do NSA

Skargę kasacyjną wniósł Zakład Gospodarki Komunalnej zarzucając naruszenie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej:

  • przyjęcie, że nie ma kolizji z ustawą o Krajowym Rejestrze Sądowym (art. 1 ust. 2),
  • sprawozdanie było dostępne zgodnie z art. 11,
  • uzasadnienie jest niepełne i niewystarczające,
  • a także naruszenie ustawy o KRS, która przyjmuje, że rejestr sprawozdań jest jawny i dostępny dla każdego.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 23 września br. oddalił skargę Zakładu.

Wywieszenie i wyłożenie także elektroniczne

Jak zaznaczyła sędzia sprawozdawca Iwona Bogucka, zasadniczą kwestią do rozstrzygnięcia było pytanie, czy ujawnienie informacji publicznej w powszechnie dostępnym rejestrze może wpływać na sposób realizacji prawa dostępu do informacji?

Odpowiedź na to pytanie daje pośrednio art. 11 ustawy o dostępie, informacja publiczna może być udostępniana: w drodze wywieszenia lub wyłożenia, albo zainstalowanie w miejscach umożliwiających zapoznanie się z nią.

Oznacza to - według NSA - że miejscem umieszczenia informacji mogą być platformy cyfrowe. A w tym wypadku domena Ministerstwa Sprawiedliwości, na której zamieszczono rejestr dostępny dla każdego. Jednak Zakład nie podał wnioskodawcy konkretnego adresu internetowego, a powinien to zrobić.

Czytaj w LEX: Koszty udostępnienia informacji publicznej >

- Gdyby spółka wykazała, że sprawozdanie finansowe znajduje się w wersji elektronicznej KRS i podała adres www nie byłoby bezczynności - dodał sąd II instancji. - Organ nie musi odsyłać do tablicy ogłoszeń czy do biblioteki, gdyż wyłożenie i wywieszenie oznacza w dzisiejszych warunkach także umieszczenie w domenie internetowej - stwierdził NSA.

Sygnatura akt I OSK 493/18, wyrok NSA z 23 września 2019 r.