Pismem z dnia 1 lutego 2013 r. (DAP-WN-0748-1/2013/AKo) Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zrewidowało swoje stanowisko w sprawie właściwości organów nadzoru w sprawach uchwał gmin wydawanych na podstawie ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 152, poz. 897 z późn. zm.).

W dniu 30 stycznia 2013 r. Senat przyjął bez poprawek ustawę z dnia 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Nowelizacja ta zakłada m. in., że opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będą mogły być pobierane w drodze inkasa, co może wskazywać, że będą miały charakter analogiczny jak podatki i opłaty lokalne. Ponadto, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w wyroku z dnia 28 rudnia 2012 r., I SA/Lu 932/12 stwierdził, że "(...) organami nadzoru w zakresie uchwał podejmowanych przez rady gminy w sprawach opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi przewidzianych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach są regionalne izby obrachunkowe (...)".

Przedstawione okoliczności nie przesądzają co prawda o braku uprawnień wojewodów w sprawach badania zgodności z prawem wspomnianych uchwał (prawomocne orzeczenie wiąże organy państwowe w konkretnej sprawie), niemniej jednak wyraźniej akcentują w tym zakresie rolę regionalnych izb obrachunkowych.

Z uwagi na powyższe, w opinii Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, weryfikowanie legalności przedmiotowych uchwał oraz w konsekwencji podejmowanie środków nadzorczych będzie wymagało współdziałania regionalnych izb obrachunkowych oraz wojewodów - z uwzględnieniem przede wszystkim stanowisk wojewódzkich sądów administracyjnych.