"Po trwającym przeszło dwa lata "serialu", w którym głównym bohaterem był łódzki rower miejski, udało nam się rozstrzygnąć przetarg i wyłonić wykonawcę tej usługi; firmę NextBike, która już na wiosnę udostępni łodzianom możliwość korzystania z roweru miejskiego - podkreśliła prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.
Prezydent zaznaczyła, że o dalszym rozwoju systemu zadecydują mieszkańcy, którzy - poziomem swojego zainteresowania - wskażą, ile rowerów i stacji jest w mieście potrzebne.
Miasto podpisało umowę z firmą NextBike po tym, jak Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) odrzuciła odwołania, które wpłynęły po wygraniu przez spółkę przetargu. Był to już kolejny przetarg na wykonanie tego zadania. Ubiegały się o nie dwie konkurencyjne firmy; przetargi były unieważniane, w wyniku decyzji KIO i ZDiT czterokrotnie zmieniano wykonawcę.
"Umowa, którą podpisaliśmy, obowiązywać będzie przez cztery lata. W tej chwili nie ma żadnych przeszkód, by wykonawca przystąpił do wdrażania systemu, aby na wiosnę zaczął działać" - zaznaczył dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita.
Jak zaznaczył prezes spółki NextBike Polska Tomasz Wojtkiewicz, Łódzki Rower Publiczny (ŁRP) będzie drugim co do wielkości systemem tego typu w Polsce. Zostanie uruchomiony do końca kwietnia br.
Na ŁRP złoży się tysiąc rowerów, które będzie można wypożyczać w stu stacjach zlokalizowanych głównie w strefie śródmiejskiej. Rowery typu miejskiego z niską ramą, błotnikami, oświetleniem, koszykiem będą w kolorach ciemnoszarym i czarnym. Każdy posiada zabezpieczenia umożliwiające przypięcie w innym miejscu niż stacja dokująca.
Jednoślady mają być wyposażone w moduły GPS, które mają stanowić dodatkowe zabezpieczenie na wypadek kradzieży. Dostarczą także informacji o trasach, którymi poruszają się mieszkańcy. Dane będą wykorzystywane przy projektowaniu kolejnych dróg rowerowych w Łodzi. Wygląd terminali będzie spójny z Systemem Informacji Miejskiej (np. z kolorem tablic informujących o nazwach ulic), a na każdym z nich dostępna będzie mapa z lokalizacją wszystkich stacji.
Dowiedz się więcej z książki | |
Prawo zamówień publicznych. Komentarz
|
Rower będzie można wypożyczyć po zalogowaniu się w terminalu; magistrat chce, aby było to możliwe przy użyciu np. biletu miesięcznego MPK, legitymacji studenckiej czy specjalnej karty ŁRP. Pierwsze 20 minut korzystania z roweru będzie bezpłatne. Za pierwszą godzinę trzeba będzie zapłacić złotówkę, za drugą - 3 zł, a każda następna kosztować ma 5 zł. Możliwe również będzie wypożyczenie dwóch rowerów przez jednego użytkownika.
Mapa rozmieszczenia pierwszych stu stacji rowerów dostępna jest na stronie internetowej ZDiT. Do systemu będą mogły włączyć się prywatne podmioty - galerie handlowe, biurowce czy deweloperzy, którzy zainstalują stacje dokujące na swoim terenie.
"Na tym samym loginie i haśle będzie można korzystać z 6 tys. rowerów NextBike nie tylko w Łodzi, ale także w innych miastach, gdzie działają nasze systemy, m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Katowicach czy Krakowie" - dodał Wojtkiewicz. (PAP)