Rejestr wyborców obejmuje osoby stale zamieszkałe na obszarze gminy, którym przysługuje prawo do głosowania w wyborach lub prawo do udziału w referendum. Wyborca może być ujęty tylko w jednym rejestrze wyborców. Z urzędu ujęte są tam osoby zameldowane na pobyt stały. Na podstawie rejestru wójt sporządza spis wyborców.

Rejestr wyborców wg stanu na dzień 30 czerwca 2018 r. można zobaczyć tutaj>>

Spis wyborców to spis wszystkich osób, którym przysługuje prawo do głosowania. Dla każdego obwodu głosowania sporządza go wójt, burmistrz, prezydent miasta na podstawie rejestru wyborców. Wyborca może być wpisany tylko do jednego spisu wyborców. Spis wyborców jest udostępniany do wglądu na pisemny wniosek wyborcy.

Można się dopisać, ale trzeba do 16 października

Osoby chcące głosować poza miejscem stałego meldunku mogą dopisać się do rejestru wyborców. Wniosek trzeba złożyć we właściwym urzędzie zgodnie z kalendarzem wyborczym do 16 października. Wójt ma 3 dni na podjęcie decyzji, czy taką osobę dopisać, czy nie.

Wyborca, na pisemny wniosek wniesiony do urzędu gminy, w której chce głosować, jest dopisywany do spisu wyborców. Może dopisać się w gminie, w której czasowo przebywa. Jeśli jest zameldowany w gminie, ale chce głosować w innym obwodzie na jej terenie, również może to zgłosić w urzędzie. Dotyczy to też wyborcy niemającego miejsca zamieszkania, przebywającego na obszarze gminy.

We wniosku należy podać: nazwisko i imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL i adres zamieszkania wyborcy, ewentualnie nazwisko i imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia, obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej, numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz adres zamieszkania wyborcy (jeżeli wniosek składa wyborca obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim).

Można to zgłosić także przez internet

Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Państwowa Komisja Wyborcza oraz Centralny Ośrodek Informatyki wdrożyły możliwość dopisania się on-line.

Można to zrobić, wchodząc na stronę Obywatel.gov.pl, za pomocą wyszukiwarki znaleźć usługę lub przejść do niej bezpośrednio z banera, po czym zalogować się Profilem Zaufanym. Trzeba następnie wskazać gminę, na terenie której planowane jest oddanie głosu.

 

Czytaj też komentarz praktyczny: Rejestr wyborców i spis wyborców>>