- To potrzebne regulacje, bo tego typu rozwiązania transportowe ma coraz więcej miast w świecie. Monorail, czyli urządzenia transportowe poruszające się po jednej szynie są rozwiązaniami tańszymi niż budowa metra, ale droższymi niż budowa tradycyjnej infrastruktury kolejowej lub tramwajowej. Monorail sprawdza się szczególnie w wielkich miastach i aglomeracjach miejskich – mówi Józef Kowalczyk, prezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menadżerów Transportu Szynowego.  

Kolej jednoszynowa jest coraz bardziej popularna. Obecnie eksploatowanych jest około 56 linii kolei jednoszynowej (Niemcy, Włochy, Anglia, USA, Australia), z czego aż 26 zlokalizowanych jest Azji (m.in. w Japonii i Korei Południowej). W ostatnim czasie zainteresowanie rozwiązaniami tego środka transportu znacznie wzrosło – prawie 30 nowych linii kolei jednoszynowej jest w trakcie budowy, testów, w fazie planowania koncepcyjnego lub oczekuje na budowę.

Czytaj też: Zwolnienia z podatku od nieruchomości dotyczące linii kolejowych >

Tego typu rozwiązania planuje też Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zrzeszająca 41 samorządów regionu. Jednym z złożeń koncepcji Kolei Metropolitalnej jest budowa właśnie kolei monorail. Pierwsza z nich miałaby połączyć Gliwice z Tychami przez Rudę Śląską i Mikołów. Druga – Międzynarodowy Port Lotniczy w Pyrzowicach z Katowicami i Sosnowcem.

Strefy czystego transportu w miastach - nieudany eksperyment

Szybciej, ekologicznie, bezpiecznie

W nowelizacji ustawy o dozorze technicznym oraz ustawy o transporcie kolejowym ministerstwo infrastruktury dodało przepisy dotyczące takich rozwiązań, innych niż używane w transporcie kolejowym i transporcie liniowo-terenowym.

Zdaniem ministerstwa infrastruktury, rozwój tego typu transportu wpisuje się w ideę sprawnego, szybkiego, niskoemisyjne, ekologicznego i bezkolizyjnego transportu publicznego. Monorail przyczynia się znacząco do podniesienia atrakcyjności miasta dla potencjalnych inwestorów, a także rozwoju samych miast udrażniając ruch kołowy w obrębie granic miasta, bo infrastruktura monorail nie koliduje z już istniejącymi ciągami komunikacyjnymi. Monorail porusza się na jednej szynie, po torach położonych na estakadach i przebiegających ponad terenem zabudowanym i istniejącymi ciągami komunikacyjnymi.

 

Błażej Kwiatek, Andrzej Wach, Karol Wach

Sprawdź  

Ministerstwo infrastruktury widzi same plusy

Resort infrastruktury przekonuje, że budowa takiej infrastruktury z uwagi na fakt, że wykorzystuje się w nim tor w postaci jednej szyny ułożony na estakadach, nie wymaga bowiem znaczących i rozległych robót ziemnych, które charakteryzują budowę metra, a w rezultacie jest znacznie tańsza i szybsza. Nie ingeruje w strukturę miejską tak mocno, jak tradycyjne, naziemne środki transportu. W konsekwencji nie musi się on zatrzymywać na światłach i skrzyżowaniach, co radykalnie skraca czas przejazdu tym środkiem transportu. Nie istnieje też ryzyko zderzenia z innymi pojazdami, więc poprawia bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Względem metra kolej jednoszynowa ma jeszcze tę przewagę, że nie wymaga instalacji zaawansowanych systemów wentylacji i może być zrealizowana tam, gdzie warunki geologiczne czy urbanistyczne nie pozwalają na realizację linii metra albo znacząco utrudniają i zwiększają koszty jego budowy i eksploatacji np. obszary w bezpośrednim sąsiedztwie cieków wodnych.

Ministerstwo przekonuje, że rozwiązanie takie jest szczególnie korzystne dla inwestycji przeprowadzanych wyłącznie ze środków samorządowych.

Sprawdź: Grupa 7. Środki transportu - klasyfikacja >>

Nowelizacja zakłada, że te urządzenia zostały objęte dozorem technicznym wykonywanym przez Transportowy Dozór Techniczny, dlatego nie będą miały do nich zastosowanie przepisy ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym

Ustawa wejdzie w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia.