To odpowiedź resortu na tragiczny pożar do którego doszło 4 stycznia w Koszalinie. Pięć dziewczyn, które przebywały w escape roomie zginęło, a pracownik doznał ciężkich obrażeń.  Chodzi o rozporządzenie w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków. 

 


Wzmocnienie ochrony przeciwpożarowej

Resort uzasadnia, że zmiana przepisów ma wzmocnić ochronę przeciwpożarową. Zakładają one, że: właściciel, zarządca, użytkownik lub inny faktycznie władający obiektem budowlanym (...), w którym prowadzona jest działalność o charakterze rozrywkowym, polegająca na organizowaniu gier lub zabaw, w trakcie których ich uczestnicy uwalniają się z zamkniętej przestrzeni lub w inny sposób ograniczona jest możliwość przemieszczania się tych uczestników, wskutek czego ograniczona jest możliwość ich ewakuacji, powinien przed rozpoczęciem takiej działalności, oraz co najmniej raz na dwa lata, przeprowadzać praktyczne sprawdzenie organizacji ewakuacji w miejsce bezpieczne, na zewnątrz obiektu lub do sąsiedniej strefy pożarowej. Ma też sprawdzać spełnienia wymagań ochrony przeciwpożarowej. 

Czytaj: Inspekcja budowlana i strażacy zamykają kolejne escape roomy >>

Kontrola dotyczącą ochrony przeciwpożarowej ma zostać wykonana z udziałem rzeczoznawca do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, osób mających tytuł zawodowy inżynier pożarnictwa lub mających ukończone studia wyższe w zakresie inżynierii bezpieczeństwa, w specjalności inżynieria bezpieczeństwa pożarowego. O tego typu sprawdzeniach ma zostać też poinformowany komendanta powiatowy Państwowej Straży Pożarnej - nie później niż na 7 dni przed ich przeprowadzeniem.

Czytaj: Straż pożarna ma prawo zakazać działalności escape roomów>>

Z kontroli protokół i ocena

Z przeprowadzonych kontroli rzeczoznawca musi sporządzić protokół zawierający ocenę organizacji ewakuacji ludzi i spełnienia wymagań ochrony przeciwpożarowej. Właściciel obiektu - jak zakłada projekt - ma go złożyć do komendy powiatowej PSP w ciągu 7 dni od przeprowadzonej kontroli.

Ze statystyk zamieszczonych w uzasadnieniu wynika, że przeprowadzone dotąd kontrole wykazały nieprawidłowości w ponad 87 proc. tego typu lokali, w 13 proc. – uchybienia, które stanowiły podstawę wydania decyzji o zakazie eksploatacji.