Za uchwaleniem ustawy głosowało 243 posłów, nikt nie był przeciw, a 188 wstrzymało się od głosu.
Przepisy przygotowane w Ministerstwie Cyfryzacji mają umożliwić wprowadzenie rozwiązań wspierających transformację cyfrową Polski i zapewnienie koordynacji cyfrowego rozwoju administracji publicznej.
Architektura Informacyjna Państwa
Nowela wprowadza definicję Architektury Informacyjnej Państwa. AIP jest metodą strategicznego zarządzania budową, rozwojem i utrzymaniem systemów informatycznych i zasobów informacyjnych państwa. Jej celem jest budowa spójnego, sprawnego systemu informacyjnego państwa, dostarczającego usługi dla obywateli i przedsiębiorców w sposób efektywny kosztowo i jakościowo.
W ustawie przewidziano, że repozytorium AIP przy użyciu systemu teleinformatycznego prowadzić ma minister właściwy ds. informatyzacji (obecnie funkcję tę pełni Krzysztof Gawkowski). Jego zadaniem będzie gromadzenie w repozytorium m.in. modeli architektonicznych, standardów, wytycznych i rekomendacji. Minister będzie też upoważniony do opracowania dokumentu strategicznego w dziedzinie informatyzacji państwa, który wyznaczać ma kierunki procesu informatyzacji Polski.
Komitet do spraw Cyfryzacji
Nowe przepisy wprowadzą podstawę prawną dla utworzenia Komitetu do spraw Cyfryzacji, który zastąpi dotychczas funkcjonujący Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji. Zadaniem Komitetu będzie zapewnienie koordynacji działań państwa związanych z informatyzacją oraz wsparcie rozwoju cyfrowego państwa. Komitet będzie też miał za zadanie zapewnienie spójności publicznych przedsięwzięć informatycznymi ze strategią państwa oraz AIP.
Komitet zajmie się też monitorowaniem i opiniowaniem przedsięwzięć o publicznym zastosowaniu, finansowanych ze środków zagranicznych (niezależnie od wartości); przedsięwzięć o publicznym zastosowaniu dot. kupna lub wymiany systemów, rejestrów, zasobów i usług finansowanych z innych środków, o wartości przekraczającej 5 mln zł; przedsięwzięć o publicznym zastosowaniu dot. budowy lub zmiany infrastruktury teleinformatycznej, gdy ich wartość przekracza 15 mln zł.
Jak zaznaczono w uzasadnieniu załączonym do projektu ustawy, przeniesienie Komitetu na poziom ustawowy pozwoli na uniezależnienie jego działań od ograniczeń wynikających z regulaminu pracy Rady Ministrów, który jest podstawą dla działania Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji, oraz na działanie Komitetu w imieniu Rady Ministrów, a nie tylko jako organu doradczego rządu i premiera.
Oceny interoperacyjności
Nowela przewiduje ponadto, że podmioty realizujące zadania publiczne będą musiały przeprowadzać oceny interoperacyjności krajowej każdorazowo przed wprowadzeniem zmian w systemie teleinformatycznym lub rejestrze publicznym, które wpływają na zdolność podmiotów do współdziałania.
Według definicji portalu rządowego (gov.pl) interoperacyjność to zdolność podmiotów do efektywnej współpracy, zarówno na poziomie organizacyjnym, jak i technicznym. Ocena interoperacyjności krajowej ma być publikowana w stworzonym na mocy ustawy repozytorium interoperacyjności.
Zgodnie z nowymi przepisami podmioty publiczne będą używać systemów teleinformatycznych spełniających minimalne wymagania określone w Krajowych Ramach Interoperacyjności (KRI, rozporządzenie Rady Ministrów z 2012 r. - PAP) oraz zgodnych z Architekturą Informacyjną Państwa. Poza tym będą opracowywać i zapewniać aktualne informacje o API używanych systemów teleinformatycznych.
Nowela zakłada wdrożenie rozwiązań z zakresu kamienia milowego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), związanego ze zwiększeniem skali zastosowań cyfrowych w sferze publicznej, gospodarce i społeczeństwie.












