Stanowisko takie Rzecznik przedstawił w skierowanym w piątek apelu do polskich banków i instytucji finansowych. W swoim wystąpieniu przedstawił propozycje, które mają ułatwić uchodźcom korzystanie z produktów i usług oferowanych na polskim rynku. Dla wielu uchodźców korzystanie z polskiego rachunku w banku lub ubezpieczenia może być konieczne do podjęcia pracy, odzyskania chociaż częściowo poczucia bezpieczeństwa czy choćby codziennego życia w naszym kraju.

Rzecznik Finansowy postuluje o zapewnienie Uchodźcom co najmniej podstawowych i bezpiecznych usług bankowych, takich jak rachunek płatniczy, instrument płatniczy do rachunku, wsparcia finansowego, niezbędnego w obliczu trwającego konfliktu zbrojnego. Niezwykle istotne jest zapewnienie uchodźcom nie tylko adekwatnej oferty produktowej, ale również ochrony przed działaniami niezgodnymi z prawem, w tym ochronę konsumencką – czytamy w wystąpieniu.

Wśród postulatów Rzecznika Finansowego do firm znalazły się m.in.:

  • zapewnienie obsługi klienta również w języku ukraińskim, w tym obsługa infolinii przez konsultantów posługujących się językiem ukraińskim, jak też wprowadzenie tego języka do systemów automatycznej obsługi klientów oraz wielojęzyczne wersje dokumentacji umownej
  • uproszczenie procedur wymaganych do otwarcia rachunku płatniczego, w tym skorzystania z oferty bezpłatnego rachunku podstawowego lub czasowego zwolnienia z kosztów założenia lub obsługi rachunku płatniczego i wydanych do nich instrumentów płatniczych (karty płatniczej)
  • dostosowanie kosztów kredytu konsumenckiego i pożyczek (w szczególności wysokość RRSO i prowizji) do trudnej sytuacji materialnej Uchodźców z Ukrainy
  • rozważenie przez banki czasowego odstąpienie od pobierania opłat za wykonywanie transakcji płatniczych na rzecz beneficjentów z siedzibą na terytorium Ukrainy, niezależnie od kwoty i waluty transakcji. Ewentualnie zastosowanie automatycznego zwrotu opłat za przelewy realizowane z Polski do Ukrainy i z Ukrainy do Polski
  • stworzenie pakietów ubezpieczeniowych dedykowanych uchodźcom z Ukrainy
  • zapewnienie wniosków i formularzy, a także obsługę korespondencji i reklamacji również w języku ukraińskim
  • specjalne oznaczenie informacyjne placówek, w których dostępna będzie obsługa klienta w języku ukraińskim
  • koordynacja działań związanych z realizacją postulatów oraz promocją dobrych praktyk przez stowarzyszenia branżowe wśród należących do niej firm oraz wspólne wypracowanie nowych rozwiązań i dobrych praktyk

 

Rzecznik Finansowy wskazuje, że pomocna może okazać się kampania informacyjna na temat praw i obowiązków związanych z usługami finansowymi skierowana do uchodźców. Jej celem byłoby poszerzanie wiedzy na temat przysługującej im ochrony i tym samym przeciwdziałałoby ewentualnym próbom wykorzystywania trudnej sytuacji uchodźców z Ukrainy przez podmioty oferujące finansowanie na warunkach wykraczających poza dopuszczane przepisami.

Czytaj także: Rzecznik Finansowy pyta o reklamy drogich pożyczek dla Ukraińców>>