Ministra kultury Marta Cienkowska, skierowała do konsultacji publicznych projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji i niektórych innych ustaw. Uwagi do projektu ustawy można zgłaszać do 23 stycznia 2026 r.
Najważniejsze zmiany dotyczą:
- reformy KRRiT i wprowadzenie dodatkowych gwarancji niezależności od podmiotów zewnętrznych;
- reorganizacji spółek publicznej radiofonii i telewizji poprzez wprowadzenie nowego sposobu wyłaniania organów spółek i zapewnienie im gwarancji niezależności;
- modyfikacji systemu finansowania mediów publicznych;
- wydatkowania środków publicznych na tzw. reklamę państwową;
- określenia procedur kontroli koncentracji przedsiębiorców pod kątem wpływu na pluralizm mediów i niezależność redakcyjną;
- doprecyzowanie obowiązków informacyjnych mediów w zakresie struktury właścicielskiej oraz przychodów osiąganych ze środków publicznych;
- modyfikację przepisów w zakresie pomiaru odbiorców;
- ograniczenia obowiązku uzyskania koncesji wyłącznie do programów rozpowszechnianych drogą naziemną oraz wprowadzenie obowiązku uzyskania zezwolenia na rozpowszechnianie programów drogą kablową, satelitarną oraz w systemie teleinformatycznym.
W uzasadnieniu projektu rządowego czytamy, że Przepisy Konstytucji RP traktują usługi radiowe i telewizyjne odmiennie od innych usług
medialnych. Artykuł 14 Konstytucji RP stanowi, że „Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność prasy i innych środków społecznego przekazu”. Jednak już w art. 54 ust. 2 Konstytucji RP zawarte jest wyraźne odróżnienie prasy od działalności radiowej i telewizyjnej, polegające na
przyznaniu możliwości koncesjonowania wyłącznie działalności nadawczej.
To rozróżnienie przekłada się na rozwiązania przyjęte na poziomie ustawowym. Prawo prasowe zawiera ogólne regulacje w zakresie działalności prasowej. Przyjęty w Polsce model nie przewiduje regulatora rynku prasowego, pozostawiając szczegółowe ukształtowanie zasad jego funkcjonowania samym jego uczestnikom, działającym na podstawie przepisów Prawa prasowego, ewentualnie organom samoregulacyjnym. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku ustawy o radiofonii i telewizji, która w wyniku licznych zmian rynkowych, swoim zakresem objęła także audiowizualne usługi medialne na żądanie oraz platformy udostępniania treści wideo.
Regulacje zawarte w tej ustawie, częściowo w ślad za przepisami prawa europejskiego, są zdecydowanie bardziej szczegółowe, a ich stosowanie poddane jest kontroli aktywnego regulatora - Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, której pozycję wyznacza Konstytucja RP.
Cena promocyjna: 66 zł
|Cena regularna: 110 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 110 zł




