Jak poinformował w czwartek Urząd, postępowanie przeciwko tej firmie wszczęte zostało w październiku 2018 roku. Firma ta mailowo i telefonicznie przyjmowała zamówienia na urządzenie do filtrowania wody, a wcześniej sprzedawała produkt również na prezentacjach. Jednak przy zakupie rewitalizatora konsument otrzymywał do podpisu umowę o świadczenie usług rozbudowy instalacji wodnej, a w wypadku świadczenia usług obowiązują inne przepisy dotyczące odstąpienia od umowy niż przy zakupie towaru. Firma instalowała zakupione urządzenie w bardzo krótkim czasie, często nawet tego samego dnia. W umowie znajdowały się postanowienia wyłączające prawo do odstąpienia od niej po wykonaniu usługi.

Tymczasem UOKiK przypomina, że zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość (czyli przez telefon, internet) można odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia. Na podstawie tej samej ustawy nie można odstąpić od umowy o świadczenie usług, jeśli usługa została w całości wykonana, a konsument zgodził się na to wiedząc, że utraci prawo do odstąpienia. Jednak z przepisów wynika, że gdy przedsiębiorca sprzedaje towar i jednocześnie wykonuje usługę, stosuje się przepisy dotyczące sprzedaży rzeczy.

Warto przeczytać: UOKiK: Można odstąpić od umowy na zakup przez telefon filtra wody 

UOKiK stwierdził, że zgodnie z ustawą konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umów zawieranych z firmą Dannte w terminie 14 dni od zakupu, a firma wprowadzała konsumentów w błąd.

Urząd ustalił też, że przedsiębiorca zaprzestał sprzedaży towarów poza lokalem przedsiębiorstwa 1 marca 2018 roku, a w konsekwencji zaniechał również stosowania praktyki wprowadzającej konsumentów w błąd jeszcze przed wszczęciem postępowania. Dało to podstawę do złagodzenia kary, która wyniosła 15 tys. 456 zł.