Jak poinformował w poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, reklamacje mają zostać rozpatrzone w okresie nie dłuższym niż 30 dni.
Praktyka sprzeczna z prawem polskim i unijnym
UOKiK stwierdził, że nawet jeśli klient uregulował dług wcześniej niż przewidywała to umowa, spółki te zatrzymywały sobie całą prowizję. Tymczasem Urząd przypomina, że zgodnie z art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim powinny się rozliczyć z kosztów udzielenia pożyczki proporcjonalnie do okresu, o który został skrócony kontrakt. Taką interpretację przepisów Prezes UOKiK przedstawił już w 2016 roku, zaś potwierdził ją wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z września 2019 r.
Czytaj w LEX: Niedozwolone opłaty i prowizje pobierane przez banki w umowach z konsumentami >
Prezes UOKiK nakazał firmom Vivus Finance i Zaplo natychmiastowe zaprzestanie zakwestionowanej praktyki. Przyjął także zobowiązanie Banku Pocztowego do usunięcia wobec konsumentów skutków stosowanej praktyki. Wszystkie trzy spółki będą musiały poinformować każdego konsumenta, który spłacił przed terminem zaciągnięty u nich kredyt, o możliwości złożenia reklamacji. Reklamacje mają zostać rozpatrzone w okresie nie dłuższym niż 30 dni. Konsumenci dostaną wówczas zwrot nadpłaconej części prowizji.
Czytaj w LEX: Przedterminowa spłata kredytu oraz prawo kredytodawcy do rekompensaty z tego tytułu >
Jan Monkiewicz, Edyta Rutkowska-Tomaszewska
SprawdźZwrot policzyć metodą liniową
UOKiK przypomniał kontrolowanym firmom, że kwotę do zwrotu instytucje finansowe mają obliczać metodą liniową. Polega ona na określeniu, jaka część kosztów kredytu przypada na jeden dzień, o ile dni został skrócony okres kredytowania i pomnożenia tych dwóch liczb.
- Metoda liniowa jest zgodna z brzmieniem przepisów i w pełni transparentna dla konsumentów. To właśnie liniowy mechanizm obliczania zwrotu opłat klientom jest najkorzystniejszy i uczciwie wypełnia wyrok TSUE. Oczekuję tym samym, że wszystkie instytucje finansowe będą ją stosować przy rozliczeniach przedterminowej spłaty kredytu konsumenckiego. Takie stanowisko przedstawiliśmy również w październiku 2019 r. na spotkaniu ze Związkiem Banków Polskich – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Czytaj także: UOKiK: Po wcześniejszej spłacie kredytu firma pożyczkowa ma zwrócić część opłat>>