Głównym celem  zmian jest dostosowanie rozwiązań przyjętych w ustawie Prawo upadłościowe z 2019 r. do rozwiązań ustawy o Krajowym Rejestrze Zadłużonych (KRZ), która ma wejść w życie od początku lipca br. Dostosowanie to ma sprowadzać się do umożliwienia realizacji celów nowelizacji Prawa upadłościowego za pośrednictwem rozwiązań teleinformatycznych przyjętych w KRZ. - Dostosowanie tych dwóch ustaw usprawni procedurę upadłości konsumenckiej m.in. przez zasadę składania pism i dokumentów za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe, prowadzenie akt postępowania przez doradcę restrukturyzacyjnego wyłącznie w systemie teleinformatycznym, dostęp do akt poprzez system teleinformatyczny i rozszerzenie zakresu ujawnianych informacji w KRZ - uzasadniała w Sejmie potrzebę zmian wiceminister sprawiedliwości Anna Dalkowska.

Procedura w dwóch ustawach

Ustawa o Krajowym Rejestrze Zadłużonych została uchwalona w grudniu 2018 r. i w większości ma wejść w życie od początku lipca br. Głównym jej celem było wprowadzenie KRZ jako jednego rejestru, w którym będą ujawniane dane dotyczące osób, wobec których prowadzi się postępowania restrukturyzacyjne i upadłościowe oraz osób, wobec których była prowadzona egzekucja, która została umorzona z powodu bezskuteczności. 
Natomiast w sierpniu 2019 r. uchwalona została nowelizacja Prawa upadłościowego, która wprowadziła zmiany w upadłościach konsumenckich, przewidujące m.in. możliwość ogłoszenia upadłości w uproszczonej procedurze bez wyznaczania sędziego–komisarza oraz zawierania przez dłużników układów z wierzycielami pod kierunkiem licencjonowanego doradcy restrukturyzacyjnego przy ograniczonym do minimum udziale sądu. Wprowadzono też rezygnację z konieczności badania przez sąd, na etapie ogłaszania upadłości, zawinienia dłużnika w doprowadzeniu do niewypłacalności.

Czytaj: Uproszczona restrukturyzacja zostaje na stałe w polskim prawie>>

Według Ministerstwa Sprawiedliwości, uchwalona teraz nowelizacja doprowadzi do spójności pomiędzy ustawami, aby możliwa była obsługa postępowania upadłościowego wobec osób fizycznych, "w szczególności nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe, w którym tworzy się i przetwarza akta sprawy".