W sytuacji kiedy w wyniku kolizji pojazd został uszkodzony, w następstwie czego doszło do utraty jego wartości handlowej, poszkodowany może wystąpić do ubezpieczyciela sprawcy szkody z roszczeniem z tytułu utraty wartości handlowej auta. Zgodnie z art. 361 § 2 k.c., po stronie zobowiązanego występuje obowiązek pełnej kompensaty szkody. Oznacza to, że kwota odszkodowania powinna obejmować zarówno koszt naprawy pojazdu jak i kwotę odzwierciedlającą utraconą wartość handlową pojazdu, czyli różnicę między wartością samochodu przed uszkodzeniem i po naprawie, przy założeniu, że naprawa była prawidłowa, a zmniejszenie wartości samochodu nastąpiło wskutek jego uszkodzenia.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Zakres obowiązku odszkodowawczego
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
Uzasadniając swoje stanowisko Sąd Najwyższy stwierdził, że po naprawie co prawda samochód odzyskuje sprawność techniczną, ale nie uzyskuje takiej wartości handlowej, jak przed wypadkiem. W większości sytuacji oznacza to, że wartość handlowa pojazdu jest niższa. Jednak należy podkreślić, że z roszczeniem związanym z utratą wartości handlowej pojazdu możemy mieć do czynienia tylko wtedy, gdy naprawa pojazdu jest technicznie i ekonomicznie uzasadniona, a więc nie doszło do powstania tzw. szkody całkowitej.
Co do zasady otrzymanie odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej nie powinno być uzależnione od wieku pojazdu, bowiem to nie wiek pojazdu jest podstawową przesłanką do określenia tejże kwoty, a jedynie sam fakt istnienia utraty wartości pojazdu po wypadku. Do sądu można jednak wystąpić dopiero po miarodajnym stwierdzeniu, o ile spadła wartość rynkowa samochodu.
Czytaj: Szkoda całkowita nie zawsze jest opłacalna >>
Jak zatem potwierdzić zasadność swoich roszczeń? Można to zrobić np. poprzez przedstawienie i porównanie ofert sprzedaży pojazdów bezkolizyjnych i pokolizyjnych, informacji uzyskanych w serwisach, warsztatach naprawczych o wartości rynkowej pojazdów uczestniczących przed sprzedażą w kolizjach lub też przedstawiając opinie sporządzone przez niezależnych rzeczoznawców samochodowych.
Uchwała SN z dnia 12 października 2001 r. sygn. akt III CZP 57/01.
Autor: Grzegorz Prigan, adwokat, Laurifer Adwokaci www.laurifer.pl




