- Od 31 grudnia 2020 r. wchodzimy w nowy etap, jeśli chodzi o drony w lotnictwie cywilnym. Ten nowy etap polega na tym, że od tego dnia zaczynają obowiązywać po raz pierwszy zintegrowane przepisy Unii Europejskiej w zakresie bezzałogowych statków powietrznych. Ta główna modyfikacja polega na tym, że od tego dnia wszyscy operatorzy dronów będą musieli być zarejestrowani. Będą to mogli zrobić przez stronę internetową Urzędu Lotnictwa Cywilnego. My będziemy prowadzić taką bazę danych - mówi prezes Urzędu Piotr Samson.

Podział według stopnia ryzyka

Nowe przepisy znoszą podział na loty o charakterze sportowym lub rekreacyjnym oraz na loty inne niż sportowe i rekreacyjne. Pojawia się klasyfikacja wykonywanych lotów w oparciu o ich stopień ryzyka. Są trzy kategorie lotów: otwarta (operacje o najniższym stopniu ryzyka), szczególna (operacje o średnim ryzyku) oraz certyfikowana (operacje o stopniu ryzyka porównywalnym do lotnictwa załogowego).

Czytaj: Rynek zamówień publicznych dronów wart jest 105 mln zł>>
 

- Każdy, kto będzie chciał latać dronem o masie powyżej 250 g lub dronem posiadającym kamerę, zgodnie z wymaganiami kategorii otwartej, będzie musiał zarejestrować się, przejść szkolenie i test on-line na stronie drony.ulc.gov.pl. Operacje w kategorii otwartej mogą być wykonywane tylko w zasięgu wzroku pilota lub obserwatora, do maksymalnej wysokości 120 metrów - wyjaśnia ULC. Wymagane jest też poszanowanie prywatności innych osób oraz zachowanie bezpiecznej odległości między dronem a innymi osobami, zwierzętami oraz samolotami.

Obowiązek rejestracji operatora

Zgodnie z nowymi przpisami, nie ma obowiązku rejestracji każdego drona. - Będzie natomiast obowiązek rejestracji operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego wykonującego operacje w kategorii "otwartej" i "szczególnej". Operatorzy dronów umieszczają swój numer rejestracyjny na każdym swoim dronie - wyjaśnia ULC.

Zgodnie z nowymi przepisami, użytkowanie dronów ma być łatwiejsze m.in. dzięki digitalizacji większości procesów w urzędzie.