Przygotowywane zmiany mają wdrożyć do polskich przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z października 2019 r. w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej, której celem jest zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na sieci drogowej w Unii Europejskiej.

Z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów wynika, że projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw, zakładający poprawę poziomu bezpieczeństwa infrastruktury drogowej, ma zostać przyjęty przez rząd w trzecim kwartale tego roku. 

Czytaj: Nowe prawo - wchodzenie na przejście wyzwaniem dla kierowców>>
 

uzasadnienia do projektu wynika, że zawarte w dyrektywie rozwiązania prawne dążą do zapewnienia jednolicie wysokiego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego we wszystkich państwach członkowskich, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego tzw. niechronionych użytkowników drogi, m.in. pieszych.

Dyrektywa rozszerza swój zakres poza transeuropejską sieć transportową (TEN-T) i obejmuje swoim działaniem autostrady i tzw. drogi główne, czyli trasy poza obszarami miejskimi, łączące główne miasta lub regiony, należące do najwyższej kategorii dróg poniżej kategorii autostrad w krajowej klasyfikacji dróg, znajdujące się poza siecią TEN-T.