Projektowana nowelizacja wynika między innymi z analizy danych statystycznych, które począwszy od roku 2001 wykazują stopniowy wzrost przestępstw polegających na zabijaniu i znęcaniu się nad zwierzętami. To co szczególnie niepokoi w tych statystykach, to stały wzrost w zakresie czynów popełnianych ze szczególnym okrucieństwem. Prowadzi to do wniosków, iż obecne rozwiązania prawne nie realizują w sposób wystarczający jednego ze swoich podstawowych celów, jakim jest odstraszanie potencjalnych sprawców.

Zawarte w projekcie zmiany zawierają kilka rozwiązań mających poprawić obecny niekorzystny trend. Przede wszystkim w każdym przypadku skazania za popełnienie przestępstwa przeciwko zwierzętom sąd będzie orzekał nawiązkę w wysokości od 1000 zł do 100.000 zł. Uzyskane w ten sposób pieniądze zasilą środki organizacji, których cele statutowe wiążą się z ochroną zwierząt. W zamierzeniu autorów projektu, tak unormowana instytucja nawiązki połączy funkcje represyjną i kompensacyjną z walorem wychowawczym, jakim jest przekazanie przez sprawcę pieniędzy na ochronę i pomoc zwierzętom.

Kolejną istotną zmianą jest zwiększenie górnej granicy kary za zabijanie zwierząt i za znęcanie się nad nimi z 2 do 3 lat pozbawienia wolności. Dla przypadków, gdy czynów tych dokonano ze szczególnym okrucieństwem wymiar kary zostanie podniesiony z 3 do 5 lat.

W przypadku orzeczenia zakazu wykonywania zawodu, prowadzenia działalności lub wykonywania czynności wymagających zezwolenia, które wiążą się z wykorzystywaniem zwierząt lub oddziaływaniem na nie, będzie orzekany zawsze obligatoryjnie, jeżeli czyn przeciwko zwierzęciu został popełniony ze szczególnym okrucieństwem. Do wszystkich przypadków orzeczenia zakazu projekt przewiduje odpowiednie stosowanie przepisów Kodeksu karnego wykonawczego, dotyczących zakazu wykonywania zawodu lub zajmowania stanowiska. Ten zakaz będzie połączony z obowiązkiem przesyłania odpisu wyroku do powiatowego lekarza weterynarii właściwego dla miejsca zamieszkania osoby skazanej.

Z kolei w zakresie już unormowanego zakazu posiadania zwierząt zmiany polegają na doprecyzowaniu, iż zakaz ten można orzec uwzględniając określoną kategorię zwierząt. Dla przypadków, gdy czyn został popełniony ze szczególnym okrucieństwem, zakaz będzie orzekany obligatoryjnie, jednak to do sądu będzie należała decyzja, czy będzie się odnosił on do wszystkich kategorii zwierząt, czy tylko do wybranych. Zakaz posiadania zwierząt będzie można orzec także wobec sprawców, w stosunku do których nastąpiło warunkowe umorzenie postępowania. Wydłużeniu uległ również okres, na jaki ten zakaz można orzec. Zgodnie z projektem maksymalną granicą ma być 15 lat (obecnie jest 10 lat). Nowa granica ma być stosowana także do zakazów wykonywania zawodu oraz innych czynności wiążących się z wykorzystywaniem zwierząt lub oddziaływaniem na nie.

LEX Navigator Postępowanie Karne
Artykuł pochodzi z programu LEX Navigator Postępowanie Karne
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami


Nowelizacja wprowadza także regulację wykonania zakazu posiadania zwierząt. Dotychczas ta kwestia nie była regulowana w ustawie o ochronie zwierząt, a przepisy Kodeksu karnego nie podlegały stosowaniu w takich przypadkach. Przyjęte w projekcie rozwiązanie przewiduje, że w przypadku orzeczenia takiego zakazu sąd wyznacza skazanemu posiadaczowi czas na znalezienie opieki zastępczej dla zwierząt na okres trwania zakazu. Przekroczenie wyznaczonego czasu skutkuje sądowym postanowieniem o czasowym odebraniu zwierząt. Realizacja tego postanowienia będzie spoczywała na organie gminy, który w drodze decyzji wskaże miejsce umieszczenia zwierząt (schronisko, ogród zoologiczny lub gospodarstwo rolne).

W części dotyczącej zmian ustawy o ochronie zwierząt projekt dokonuje też usystematyzowania instytucji przepadku przedmiotów stosownie do tez zawartych w orzeczeniu TK z 28.10.2013 r., sygn. akt SK 59/13. W związku z tym możliwe będzie orzekanie przepadku przedmiotów pochodzących bezpośrednio z przestępstwa lub przedmiotów, które służyły lub były przeznaczone do jego popełnienia, a nie są własnością sprawcy. W tym drugim wariancie orzeczenie przepadku zostało uzależnione od świadomości lub zawinionej nieświadomości właściciela bądź innej osoby uprawnionej, że przedmioty te mogą zostać użyte do popełnienia przestępstwa.

W odniesieniu do Kodeksu karnego projekt przewiduje tylko jedną zmianę. Artykuł 244 k.k. przewidujący karę za niestosowanie się do orzeczonych przez sąd zakazów, zostanie uzupełniony o zakazy wynikające z ustawy o ochronie zwierząt.

Zgodnie z porządkiem obrad 41 posiedzenia Sejmu pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt oraz ustawy - Kodeks karny (druk nr 1509) zostało zaplanowane na 10 maja br.

Opracowanie: Daniel Wojtczak

Źródło: www.sejm.gov.pl,