W zasadniczej części nowelizacja ustaw o drogach publicznych oraz o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym (KFD) dotyczy przekazywania przychodów z opłat i kar, które nakłada ITD w oparciu o dane z urządzeń rejestrujących w związku z przekraczaniem dozwolonych prędkości. Przychody te mają trafiać do KFD, a nie bezpośrednio do budżetu państwa. Zgodnie z nowelizacją pozyskane środki w pierwszej kolejności mają być przeznaczane na poprawę bezpieczeństwa ruchu na drogach krajowych, a także na budowę i przebudowę dróg.

W piątek Sejm przyjął jedyną poprawkę Senatu dotyczącą modyfikacji porozumienia między ministrem transportu a Bankiem Gospodarstwa Krajowego w sprawie sposobu gromadzenia w KFD wpływów z opłat i kar.

Krajowy Fundusz Drogowy utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego funkcjonuje od 2004 r. Fundusz utworzono w celu usprawnienia procesu inwestycyjnego budowy dróg. Podstawowym źródłem zasilania KFD są wpływy w wysokości 80 proc. z opłaty paliwowej uiszczanej od wprowadzanych na rynek krajowy paliw silnikowych i gazu. Ponadto do Funduszu trafiają m.in. wpływy z opłat za przejazd po autostradach płatnych.