Podczas zorganizowanej we wtorek przez PAP debaty ekspert podkreślał rolę nowych przepisów, które wzmocniły pozycję klienta: ustawy o działalności ubezpieczeniowej, ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym, czy nowelę ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Nakazały one m.in. pełniejsze informowanie klientów o szczegółach oferty, dopasowanie oferty do ich potrzeb, czy nakazały instytucjom finansowym uczestnictwo w postępowaniu polubownym rozwiązywania sporu zainicjowanym przez klienta.
Wśród rozwiązań upraszczających system dla klientów wiceprezes PIU wymienił także wprowadzenie od kwietnia 2015 r. w ubezpieczeniach komunikacyjnych tzw. Bezpośredniej Likwidacji Szkód. Jest to system umożliwiający naprawę auta lub uzyskanie odszkodowania u swojego ubezpieczyciela OC, a nie jak dotąd u ubezpieczyciela sprawcy.

Zaproszenie na szkolenie: Ustawa o prawach konsumenta - nowe obowiązki serwisów i sklepów internetowych w praktyce>>>

Zdaniem Maciążka zmiana ta przyniosła standaryzację postępowania ubezpieczeniowego, dzięki której nastąpiła silna zmiana na rynku. Jak mówił, w systemie uczestniczy już 70 proc. rynku ubezpieczeniowego.
Pozostali uczestnicy debaty także podkreślali, że uproszczone rozwiązania związane z Bezpośrednią Likwidacją Szkód pozwalają zwiększać zaufanie do całej branży. Wojciech Soleniec, partner w firmie konsultingowej EY zaznaczył też, że towarzystwa ubezpieczeniowe włożyły dużo wysiłku w to, by uprościć procedury dla klientów.
Podkreślano, że uproszczenie opłaca się nie tylko klientom, ale także samym zakładom ubezpieczeniowym.  (ks/pap)
 

Dowiedz się więcej z książki
Umowa ubezpieczenia grupowego. Aspekty prawne
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł