Ustawa zakłada połączenie zadań odnoszących się do pomocy postpenitencjarnej, realizowanych dotychczas w ramach istniejącego Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej i zadań mających na celu poprawę sytuacji osób pokrzywdzonych przestępstwem w jednym państwowym funduszu celowym.

Przychodami Funduszu mają być środki pieniężne pochodzące z potrąceń w wysokości 20 proc. wynagrodzenia przysługującego za pracę skazanych odbywających karę pozbawienia wolności, orzeczonych przez sądy nawiązek oraz świadczeń pieniężnych, które w dotychczasowym stanie prawnym przekazywane były instytucjom, stowarzyszeniom, fundacjom i organizacjom społecznym wpisanym do właściwego wykazu prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości, wykonania kar dyscyplinarnych, o których mowa w art. 143 § 1 pkt 7 k.k.w., spadków, zapisów, darowizn, dotacji, zbiórek i innych źródeł.

Środki Funduszu przeznaczane będą na pomoc ofiarom przestępstw i pomoc postpenitencjarną osobom pozbawionym wolności, zwalnianym z zakładów karnych i aresztów śledczych oraz członkom ich rodzin, a także działalność podejmowaną lub powierzoną przez dysponenta Funduszu, mającą na celu wsparcie i rozwój systemu pomocy pokrzywdzonym przestępstwem oraz pomocy postpenitencjarnej.

Powierzenie organizacjom pozarządowym realizacji zadań w tym zakresie ma odbywać się w trybie otwartego konkursu ofert. Przyznanie środków na realizację zadań nastąpi w drodze umowy. Kontrolę nad prawidłowym wydatkowaniem środków otrzymanych z Funduszu pod względem racjonalności i legalności ich wydatkowania sprawować ma Minister Sprawiedliwości.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line