Uczestnicy konferencji podkreślali, że obecne przepisy regulujące te kwestie nie dają możliwości podjęcia takich działań przez organy ścigania. I dodawali, że nie ma wątpliwości, że skuteczne działania organów ścigania w zakresie zapobiegania handlu ludźmi, a także wykrycia i ustalenia sprawców, uzyskania i utrwalenia dowodów tego przestępstwa są uzależnione od wyposażenia organów ścigania w uprawnienia pozwalające przeprowadzać operacje specjalne, które mają weryfikować wcześniej uzyskane wiarygodne informacje. - Czynności te polegają bowiem na dokonaniu w sposób niejawny nabycia, zbycia lub przyjęcia przedmiotów pochodzących z przestępstwa, złożeniu propozycji nabycia, zbycia lub przyjęcia przedmiotów pochodzących z przestępstwa – mówiła prokurator Małgorzata Kozłowska z Departamentu do spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Generalnej. Przyznała jednak, że jest pytanie, czy mogą one dotyczyć sytuacji, kiedy to zamiast przedmiotu przestępstwa to człowiek stanowi integralną część przeprowadzanych czynności operacyjno – rozpoznawczych. Człowiek nie może być bowiem uznany za przedmiot przestępstwa i stanowić integralnej części zakupu kontrolowanego. Uznała jednak, że wyposażenie zarówno Policji, jak i Straży Granicznej w odpowiedni katalog uprawnień pozwalający przeprowadzać operacje specjalne, które pozwoliłyby na uczestniczenie w zdarzeniach stanowiących na którymkolwiek etapie przestępstwo z art. 189a § 1 kk, czy też z art. 8 przepisów wprowadzających Kodeks karny jest niezbędne. Ale należałby rozpocząć prace nad opracowaniem definicji szczególnej formy czynności operacyjno – rozpoznawczych z udziałem człowieka, jako podmiotu będącego wbrew własnej woli przedmiotem wykorzystania sprawców przestępstw.
Uczestnicy dyskusji podzielili to stanowisko. A prof. Zbigniew Lasocik z UW, który był gospodarzem i moderatorem spotkania, oraz dyr. Piotr Mierecki z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych podkreślili dodatkowo, że przed podjęciem stosownych prac nad propozycjami legislacyjnymi należałoby przeprowadzić badania w zakresie liczby skierowanych przez policję wniosków i zgodę na przeprowadzenie operacji specjalnych zakupu kontrolowanego i przesyłki niejawnie nadzorowanej w sprawach o przestępstwa z art. 189a § 1 kk (poprzednio z art. 253 § 1 kk).
Zakup kontrolowany także w walce z handlem ludźmi?
Policja i Straż Graniczna powinny uzyskać prawo do przeprowadzania operacji specjalnych pozwalających na uczestniczenie w zdarzeniach związanych z handlem ludźmi uznali uczestnicy seminarium pt. Zakup kontrolowany a eliminowanie przestępstwa handlu ludźmi, zorganizowanego przez Ośrodek Badań Handlu Ludźmi Uniwersytetu Warszawskiego.