Z taką sugestią zwróciła się do RPO Helsińska Fundacja Praw Człowieka, która zaapelowała o skierowanie wniosku do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie konstytucyjności przepisów pozbawiających funkcjonariuszy służb podległych MSW, a także Służby Więziennej oraz ABW lub Agencji Wywiadu, gwarancji prawnych chroniących przed tzw. eksmisją „na bruk”.
- Wskazany problem jest wynikiem obowiązywania przepisów szczególnych regulujących kwestie związane z przyznawaniem i opróżnianiem mieszkań służbowych, które wyłączają zastosowanie gwarancji przewidzianych w ustawie o ochronie lokatorów. W konsekwencji, przy dokonywaniu eksmisji z mieszkań służbowych organy nie mają obowiązku zapewnienia lokatorom mieszkania socjalnego lub tymczasowego. Ochrony pozbawieni są nawet niepełnosprawni i małoletni – czytamy w apelu Fundacji.
Czytaj: Eksmisje na bruk mają być ograniczone>>>

Jego autorzy przypominają, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego wyrażona w art. 30 Konstytucji zasada ochrony godności ludzkiej wymaga, aby osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej i materialnej, wobec których orzeczono nakaz eksmisji, przysługiwały przynajmniej pewne minimalne gwarancje służące zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych. - Obowiązek ochrony lokatorów przed eksmisją „na bruk”, zwłaszcza tych najbardziej potrzebujących pomocy, można wywieść także z art. 75 ust. 1 i art. 75 ust. 2 Konstytucji. Co więcej, regulacje wskazane przez HFPC mają charakter dyskryminacyjny, gdyż przewidują różnicowanie ochrony prawnej funkcjonariuszy różnych służb, a nawet funkcjonariuszy jednej służby, w zależności od tego, czy zajmują oni lokal służbowy należący do Skarbu Państwa i będący w trwałym zarządzie służby, czy też lokal służbowy będący własnością gminy – czytamy w wystąpieniu. HFPC podkreśliła również, że także Europejski Trybunał Praw Człowieka wielokrotnie stwierdzał, że eksmisja z lokalu mieszkalnego bez dostarczenia eksmitowanym innego schronienia narusza art. 8 EKPC.
Według Fundacji dotychczasowa bierność ustawodawcy, pomimo licznych wcześniejszych apeli tak ze strony HFPC, jak i RPO, wskazuje, że jedynym skutecznym mechanizmem ochrony praw człowieka w niniejszym przypadku będzie kontrola omawianych przepisów przez Trybunał Konstytucyjny.

ID produktu: 40160199 Rok wydania: 2013
Autor: Ewa Bończak-Kucharczyk
Tytuł: Ochrona praw lokatorów i najem lokali mieszkalnych. Komentarz>>>