Rozszerzenie katalogu praw własności intelektualnej chronionych na gruncie prawa celnego, zmiany w zasadach obowiązkowego stosowania procedury przewidującej możliwość zniszczenia towarów bez podejmowania kroków prawnych oraz nową specjalną procedurę dla małych przesyłek, z zastosowaniem której towary mogą zostać zniszczone bez uczestnictwa posiadaczy praw, przewiduje między innymi opublikowane w ostatnią sobotę unijne rozporządzenie w sprawie egzekwowania praw własności intelektualnej przez organy celne, które uchyla dotychczasową regulację z 2003 roku.

W porównaniu do dotychczasowej regulacji rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 608/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie egzekwowania praw własności intelektualnej przez organy celne (Dz. Urz. UE L 181 z 29.6.2013 r., s. 15) uzupełnia katalog praw własności intelektualnej chronionych na gruncie prawa celnego o prawa do topografii układu scalonego, wzory użytkowe oraz nazwy handlowe.

Nowością jest również m.in. obowiązkowe stosowanie procedury umożliwiającej zniszczenie pewnych towarów bez jakiegokolwiek obowiązku wszczynania postępowania w celu ustalenia, czy prawo własności intelektualnej zostało naruszone. Procedura ta odnosiła znaczne sukcesy w państwach członkowskich, w których była dostępna, i odtąd będzie obowiązkowa w odniesieniu do wszystkich naruszeń praw własności intelektualnej w sytuacjach, gdy zgłaszający lub posiadacz towarów zgadzają się na ich zniszczenie. Warto podkreślić, że procedura ta umożliwia organom celnym uznanie, że zgłaszający lub posiadacz towarów zgodzili się na zniszczenie towarów, jeśli nie sprzeciwili się temu wyraźnie w określonym terminie.

Nowe rozporządzenie wprowadza również specjalną procedurę niszczenia towarów podrobionych i pirackich w małych przesyłkach, niewymagającą wyraźnej zgody posiadaczy praw. Aby jednak można było zastosować tę procedurę, wnioskodawca jest zobowiązany do zamieszczenia we wniosku ogólnego żądania. Rozporządzenie przewiduje również w takich przypadkach, że organy celne mają możliwość domagania się od wnioskodawcy pokrycia kosztów związanych z zastosowaniem tej procedury.

Rozporządzenie stosuje się zasadniczo od 1 stycznia 2014 r.