29 października do Sejmu wpłynął projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce, którego celem jest szeroko rozumiana poprawa warunków wykonywania działalności gospodarczej, w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz mikroprzedsiębiorców. Modyfikacja istniejących przepisów powinna przyczynić się do ograniczenia zatorów płatniczych oraz poprawy płynności finansowej przedsiębiorców, ograniczenia obowiązków informacyjnych oraz usprawnienia administracji. Pomysłodawca projektu zauważa nareszcie, że nieprecyzyjne przepisy oraz biurokratyczne ograniczenia hamują rozwój przedsiębiorczości, stąd zmiany które wprowadza mają ograniczyć m.in. nieuzasadnione obciążenia administracyjne, które w okresie kryzysu są szczególnie dotkliwe. Projekt ustawy wprowadza wiele zmian, jako przykładowe można podać zniesienie obowiązku zapłaty podatku VAT przez małego podatnika (w rozliczeniach kasowych), gdy kontrahent będący czynnym podatnikiem VAT nie zapłaci mu za dostarczony towar lub wykonaną usługę czy też doprecyzowanie przepisów dotyczących wydawania interpretacji indywidualnych z wyraźnym rozdzieleniem kompetencji między KRUS, ZUS i NFZ. Ważną propozycją zmiany jest także zniesienie uznaniowości administracyjnej w sprawach ograniczenia wysokości zaliczek płaconych przez podatników, której celem jest powstrzymanie organów podatkowych od nieuzasadnionego zawyżania wysokości zaliczek w stosunku do przewidywanego podatku. Wydaje się, że proponowane zmiany powinny ułatwić przedsiębiorcom wykonywanie ciążących na nich obowiązków oraz zapewnić obniżenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Projekt opisywanej ustawy jest trzecią tzw. ustawą deregulacyjną. Poprzednie dwie ustawy to ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. 2011 Nr 106 poz. 622 ) oraz ustawa o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. 2011 Nr 232 poz. 1378 ).

Opracowanie: Łukasz Jezierski