"Nie ma jednak konieczności zawieszania prac legislacyjnych na trzy miesiące (lub dłużej). Prace ustawodawcze mogą być prowadzone, ich rezultaty nie powinny jednak nabrać charakteru ostatecznego, niepodlegającego zmianie w ramach prowadzonej procedury" - podało biuro prasowe Sejmu.
Czytaj: Ustawa uchwalona - konsument na rynku finansowym będzie miał więcej praw>>>
Ustawa, która reguluje postępowanie reklamacyjne w instytucjach finansowych i wprowadza instytucję Rzecznika Finansowego, została w piątek przyjęta przez Sejm. Projekt tej ustawy przygotowała grupa posłów Platformy Obywatelskiej przy poparciu Ministerstwa Finansów. Początkowo nie uznali oni za konieczne zasięgania opinii Europejskiego Banku Centralnego co do kształtu przepisów, ostatecznie zmienili jednak zdanie.
Jak poinformowało PAP w czwartek biuro prasowe Sejmu, zdecydowano się jednak wysłać projekt ustawy do EBC.
Zdaniem Biura Analiz Sejmowych "projekt zawiera propozycje przepisów odnoszących się do zasad rozpatrywania reklamacji przez podmioty rynku finansowego, których celem jest wzmocnienie ochrony konsumentów będących klientami takich podmiotów. Takie regulacje mogą być zaś uznane za dotyczące +zasad mających zastosowanie do instytucji finansowych, w zakresie, w jakim wywierają one istotny wpływ na stabilność instytucji finansowych i rynków+ w rozumieniu art. 2 ust. l decyzji 98/415/WE. Warto bowiem w tym kontekście odnotować, że w jednej z opinii EBC propozycje przepisów zmierzające do wzmocnienia ochrony konsumenta uznał za +przyczyniające się do ochrony stabilności systemu finansowego i utrzymania zaufania na rynku+". W konsekwencji - w ocenie BAS - przepisy podlegają notyfikacji Bankowi.
Także według EBC Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej wymaga od państw członkowskich zasięgania opinii EBC w sprawie projektowanych przepisów prawnych w dziedzinach wchodzących w zakres kompetencji EBC, w szczególności, gdy projekt dotyczy krajowych banków centralnych (tu Narodowego Banku Polskiego) oraz zasad odnoszących się do instytucji finansowych w zakresie, w jakim wywierają one istotny wpływ na stabilność instytucji i rynków finansowych.
"Obowiązek konsultacji odnosi się do wszystkich państw UE z wyjątkiem Wielkiej Brytanii. Uchybienie obowiązkowi zasięgnięcia opinii EBC w sprawie projektowanych przepisów prawnych może prowadzić do skierowania sprawy o naruszenie prawa wspólnotowego przed Trybunałem Sprawiedliwości UE" - napisało biuro prasowe EBC w odpowiedzi na pytania PAP.
Procedura notyfikacyjna EBC różni się od notyfikowania projektów Komisji Europejskiej. Jak poinformowało biuro prasowe Sejmu, notyfikacji EBC podlegają kwestie dotyczące spraw walutowych, środków płatności, krajowych banków centralnych czy systemów płatności i rozliczeń. Dodatkowo państwa członkowskie są zobowiązane do zasięgania opinii EBC w sprawie każdego projektu przepisu prawnego dotyczącego instrumentów polityki pieniężnej.
Zasięganie opinii EBC powinno następować na właściwym etapie procesu legislacyjnego, który umożliwi organowi występującemu z inicjatywą legislacyjną zapoznanie się z opinią EBC przed podjęciem merytorycznych decyzji dotyczących treści projektowanych przepisów. W ocenie EBC z normy tej wynika zasada, zgodnie z którą w przypadku wprowadzenia istotnych zmian w projektowanych przepisach, co do których zasięgano już opinii, odpowiedni organ powinien zwrócić się ponownie o opinię. Władze krajowe mogą wyznaczyć termin, do kiedy EBC powinien przedstawić opinię, minimalnie jednak jeden miesiąc od dnia, w którym prezes EBC otrzyma zawiadomienie na ten temat. Termin może zostać skrócony w przypadku nagłej konieczności, przy czym władze są zobowiązane podać powody pilności sprawy. (PAP)