Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina przy tej okazji o standardach w reklamowaniu usług finansowych. - Skuteczna ochrona konsumentów jest jednym z istotnych zadań realizowanych przez UOKiK. Prowadzone analizy, postępowania, wydawane decyzje, wezwania do zaniechania naruszeń oraz monitoring produktów czy usług mają na celu zwiększenie ochrony klientów. Zrozumiałe, czytelne i jednoznaczne – takie powinny być reklamy i oferty produktów finansowych, w tym kredytów konsumenckich - czytamy w komunikacie wydanym na Światowy Dzień Konsumenta.
Baranża finasowa nie zawsze szanuje klienta
Jak podkreśla UOKiK, punktem wyjścia do dyskusji na ten temat są wstępne wyniki badań reklam usług finansowych, które Urząd przeprowadził pod koniec 2014 roku. Z analizy reklam 28 instytucji finansowych: banków, firm pożyczkowych, SKOK-ów, pośredników wynika, że nie zawsze przekazy jasno i rzetelnie informują o warunkach oferty. Powtarzającym się problemem jest ich nieczytelność – zrozumienie warunków oferty utrudnia m.in. zbyt mała czcionka, którą są napisane istotne informacje m.in. o kosztach kredytu i krótki czas ich wyświetlania. Ponadto, w reklamach brakowało informacji o oprocentowaniu, o rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania, o kosztach kredytu. W związku z tym, UOKiK ma zastrzeżenia do tego, czy konsument oglądający reklamę jest w stanie zapoznać się z rzeczywistą treścią oferty i czy po jej obejrzeniu wie, jakie koszty będzie musiał ponieść.
Obecnie UOKiK przygląda się także reklamom polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK) stosowanym przez 19 przedsiębiorców. Zastrzeżenia wzbudza m.in. brak informacji o ryzyku finansowym, a co za tym idzie możliwości utraty oszczędności, brak danych o opłatach, a podkreślanie wyłącznie korzyści z zawarcia umowy.
Potrzebne prawo i samoregulacja
Z okazji Światowego Dnia Konsumenta UOKiK chciałby także przypomnieć instytucjom finansowym o potrzebie samoregulacji w zakresie przekazów reklamowych – opracowania kodeksu dobrych praktyk, który byłby przestrzegany przez wszystkich przedsiębiorców z branży. W taki sposób standardy w reklamowaniu usług finansowych byłyby zachowane, co ułatwiłoby konsumentom porównanie ofert.
Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest 15 marca, ponieważ tego dnia w 1962 roku miało miejsce przełomowe orędzie Johna F. Kennedy’ego, w którym prezydent USA sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. Co roku UOKiK, Inspekcja Handlowa, organizacje pozarządowe, rzecznicy konsumentów włączają się w jego organizację. Zapraszamy do obejrzenia transmisji z debaty organizowanej w UOKiK.
Porady dla konsumentów
W piątek, 13 marca, w godz. 10-14 w Centrum Konferencyjno-Szkoleniowym UOKiK przy placu Powstańców Warszawy 1, przeprowadzone zostaną kompleksowe konsultacje z udziałem specjalistów instytucji wspierających konsumentów w zakresie usług bankowych, pożyczkowych czy też ubezpieczeniowych. Porad udzielą przedstawiciele: Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Warszawie, Rzecznika Ubezpieczonych, Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego, Federacji Konsumentów. Dodatkowo dostępny będzie Arbiter Bankowy, który poinformuje m.in. o tym, na czym polega arbitraż konsumencki oraz w jaki sposób złożyć wniosek o uruchomienie postępowania negocjacyjnego po wyczerpaniu drogi reklamacyjnej w banku.
ID produktu: 40121799 Rok wydania: 2014
Autor: Konrad Kohutek,Małgorzata Sieradzka
Tytuł: Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz>>
Zapraszamy konsumentów zainteresowanych uzyskaniem bezpłatnej pomocy ? nie są wymagane wcześniejsze zapisy. Prosimy o przyniesienie dokumentów przydatnych w ustaleniu szczegółów sprawy, takich jak np. umowy wraz z załącznikami, wnioski ubezpieczeniowe, polisy, ogólne warunki ubezpieczenia (tzw. OWU), pisma reklamacyjne, czy też korespondencja z pożyczkodawcą bądź ubezpieczycielem.
Warto pamiętać, że w Polsce pomoc konsumentom w sporze z przedsiębiorcami oferują rzecznicy konsumentów, a także Federacja Konsumentów w swoich oddziałach. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 800 889 866 przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Zapraszamy także na stronę www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl, która zawiera informacje na temat prawa konsumenckiego oraz odpowiedzi na najczęściej kierowane do UOKiK zapytania.
UOKiK ruchomił oficjalne konto na Twitterze. Można tam będzie znaleźć informacje o komunikatach Urzędu, wystąpieniach publicznych, wydarzeniach i konferencjach, a także m.in. zawiadomienia o produktach niebezpiecznych. Zachęcamy do śledzenia i obserwowania profilu UOKiK.