Europejska Agencja Reklamowa organizuje trasy koncertowe, wystawy oraz imprezy targowe. W związku ze skargami zgłaszanymi do UOKiK Urząd przeprowadził analizę wzorców umów stosowanych przez przedsiębiorcę. Wątpliwości Urzędu wzbudził stosowany przez Agencję regulamin określający m.in. warunki sprzedaży biletów wstępu na imprezy. W maju 2012 Prezes UOKiK wszczęła postępowanie przeciwko przedsiębiorcy.
Jak informuje UOKiK, w jego trakcie stwierdzono, że w regulaminie Europejskiej Agencji Reklamowej stosowane były postanowienia wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych. Zgodnie z jednym z nich przedsiębiorca mógł bez powiadomienia oraz zwrotu pieniędzy np. odwołać lub zmienić godzinę czy program koncertu. Zgodnie z prawem przedsiębiorca nie może dowolnie zmieniać warunków umowy ani wyłączyć swojej odpowiedzialności za jej złe wykonanie. W przypadku odwołania lub istotnych zmian w programie imprezy konsumentowi przysługuje prawo do zwrotu pieniędzy za niewykorzystany bilet oraz odszkodowania.
W innych z kwestionowanych postanowień przedsiębiorca zastrzegł, że wyłącznie w sytuacji odwołania przez niego imprezy konsument ma możliwość zamiany lub zwrotu biletu. Jednocześnie nie dał takiej możliwości konsumentowi w przypadku, gdy to on rezygnuje z udziału w imprezie. Zdaniem Urzędu, takie postanowienie prowadzi do zachwiania równowagi kontaktowej stron umowy, stawiając organizatora imprezy w pozycji uprzywilejowanej. W wypadku bowiem rezygnacji konsumenta z udziału w imprezie organizator jest zobowiązany do zwrotu kwoty jaką zaoszczędził z związku z tym, że umowa nie została zrealizowana.
Dodatkowo w regulaminie znalazły się klauzule ograniczające odpowiedzialność Europejskiej Agencji Reklamowej za wypadki, utratę zdrowia oraz uszkodzenia słuchu podczas organizowanych przez nią imprez. Zdaniem Urzędu organizator jest odpowiedzialny za szkody na osobie powstałe przez to, że nie zapewnił on odpowiedniego bezpieczeństwa, sprzętu, pomieszczenia itp. Przedsiębiorca nie może swojej odpowiedzialności wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy.
Zgodnie z prawem postanowienia uznane przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za niedozwolone są wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez Prezes UOKIK. Od tego momentu ich stosowanie w obrocie jest zabronione i nie wiążą one konsumenta z mocy prawa.
Jak podkreślpono w komunikacie UOKiK, cieszy fakt, że Europejska Agencja Reklamowa zobowiązała się do usunięcia niedozwolonych postanowień wskazanych przez Prezes UOKiK i wprowadzenia do obrotu nowego regulaminu.