Jak informuje UOKiK, nadawca rozsyłanych masowo wiadomości email podpisujący się jako Stowarzyszenie na rzecz Ochrony Praw Konsumentów wzywa przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe do zmiany regulaminów, grozi pozwem sądowym i oferuje odpłatną pomoc. Listy otrzymują także odbiorcy nieprowadzący działalności gospodarczej – jednym z nich jest nawet Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czytaj: Nowa ustawa zwiększy uprawnienia konsumenta >>>

Sposób, w jaki kierowana jest oferta budzi wątpliwości UOKiK. Niepokojącym sygnałem jest fakt, ze tożsamość nadawcy przesyłanej korespondencji jest trudna do ustalenia: brakuje danych pozwalających jednoznacznie zidentyfikować wskazaną fundację, natomiast domeny internetowe nadawcy zarejestrowane są przez osobę prywatną.

Zdaniem Urzędu działania nadawcy mają charakter nierzetelnej praktyki marketingowej i naruszają interesy przedsiębiorców. Należy jednak pamiętać, że ich adresatami są profesjonalni uczestnicy rynku, którzy powinni dokonywać wyboru świadomie, po szczegółowej analizie przesłanych propozycji. W przypadku poniesienia szkody przez przedsiębiorcę w wyniku umowy zawartej z innym podmiotem gospodarczym swoich roszczeń może on dochodzić jedynie na drodze sądowej.

ID produktu: 40121799 Rok wydania: 2014
Autor: Konrad Kohutek,Małgorzata Sieradzka
 Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz>>>

UOKiK podkreśla w wydanym w środę oświadczeniu, że korzystanie z oferty wskazanego w wiadomości email usługodawcy nie jest obowiązkiem żadnego przedsiębiorcy. Ustawa o prawach konsumenta wymaga jednak dostosowania regulaminu i samego systemu sprzedaży online. Aby ułatwić przedsiębiorcom spełnienie wymagań nowych przepisów i dostosowanie się do wymagań ustawy o prawach konsumenta, UOKiK przygotował nieodpłatne materiały dostępne w serwisie www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.
Dzięki temi przedsiębiorca może poznać wszystkie obowiązki informacyjne, z których każdy sprzedawca musi się wywiązywać. UOKiK zachęca do pobierania gotowych formularzy – dotyczących m.in. obniżenia ceny, zwrotu towaru, odstąpienia od umowy zawartej na odległość, które ułatwią przedsiębiorcom wywiązanie się z obowiązków. Dodatkowo, najważniejsze zasady zawierania umów z konsumentami opisują publikacje Przepisy konsumenckie dla przedsiębiorców, a także ulotki: Zakupy przez internet i Jak kupować? Można je pobrać bezpłatnie ze strony internetowej UOKiK lub zamówić w wersji drukowanej.