Urząd Ochrony Konkurencji i konsumentów uznał, że działanie Miejskiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Myślenicach mogło stanowić przejaw nadużycia pozycji dominującej na rynku świadczenia usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
Jak przypomina UOKiK, przedsiębiorca posiada pozycję dominującą na rynku właściwym, jeżeli może działać niezależnie od swoich konkurentów, partnerów handlowych oraz konsumentów. Samo posiadanie pozycji dominującej nie jest niezgodne z prawem, natomiast niedozwolone jest jej nadużywanie. Za nadużywanie pozycji dominującej uznawane jest między innymi narzucanie kontrahentom nieuczciwych cen.
Najnowsza decyzja UOKiK, dotycząca takiej praktyki, miała miejsce na rynku zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Myślenice.
Nadzór nad prawidłowością ustalania cen za wodę i ścieki winni sprawować na terenie danej gminy wójt/burmistrz oraz rada gminy/miasta. Rada zatwierdza taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, w których ujęte są ceny i stawki opłat związane ze świadczeniem tych usług, tj. między innymi ceny za 1 m3 dostarczonej wody i za 1 m3 odebranych ścieków oraz opłaty abonamentowe. Jeżeli rada nie podejmie uchwały zatwierdzającej, taryfy wchodzą w życie w kształcie przygotowanym przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.

Katarzyna Róziewicz-Ładoń
Postępowanie przed prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję >>>

W przypadku Miejskiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Myślenicach [„MZWiK”] zaproponowane ceny i stawki opłat nie zostały zatwierdzone przez Radę Miejską. Na skutek zawiadomienia jednego z kontrahentów MZWiK o podejrzeniu stosowania przez MZWiK nieuczciwych cen i stawek opłat za usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków, UOKiK wszczął postępowanie antymonopolowe, w toku którego zostało uprawdopodobnione, że ceny stosowane przez MZWiK mogą być nieuczciwe.
MZWiK, będąc jedynym dostawą usług dostawy wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Myślenice, w kosztach stanowiących podstawę ustalania cen ujął koszty reprezentacji i reklamy dotyczące: organizacji pikniku ekologicznego, konkursu dla szkół, banerów reklamowych promujących jakość wody, organizacji otwarcia stacji uzdatniania wody, publikacji tekstów sponsorowanych w gazecie, zakupu materiałów reklamowych. Tymczasem zgodnie z przepisami regulującymi działalność dostawy wody i odprowadzania ścieków, koszty reprezentacji i reklamy nie są kosztami stanowiącymi podstawę do ustalania taryfowych cen i stawek opłat. Ustalenie cen w oparciu między innymi o te koszty mogło powodować, że ceny i stawki opłat były nieuczciwe. Warto podkreślić, że odbiorcami usług MZWiK są w 95 proc. konsumenci, a więc słabsi uczestnicy rynku, którym należy się szczególna ochrona, w tym również w zakresie kontroli zasad ustalania cen.
MZWiK uznał zasadność przedstawionych przez UOKiK zastrzeżeń i zobowiązał się do nieujmowania w kosztach stanowiących podstawę ustalanie cen i stawek opłat za dostawę wody i odprowadzanie ścieków kosztów reprezentacji i reklamy. Podjął również działania mające na celu usunięcie skutków praktyki poprzez przyjęcie zobowiązania do obniżenia w następnej taryfie cen o równowartość kwestionowanych kosztów reprezentacji i reklamy.
Decyzja nie jest prawomocna. MZWiK przysługuje prawo odwołania się od niej do sądu.