Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek, nie jest bezpieczny dla użytkowników, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK oraz podjąć działania naprawcze, które mają zapobiec zagrożeniu. Zazwyczaj oznacza to powiadomienie konsumentów i umożliwienie im zwrotu produktu lub bezpłatną naprawę eliminującą usterkę.
W ubiegłym roku do Urzędu wpłynęło 116 takich powiadomień, czyli o 30 procent więcej niż w 2013 r. (89). Natomiast w pierwszej połowie tego roku zgłoszeń było 68. Zdecydowanie najwięcej powiadomień dotyczy pojazdów mechanicznych (2014 r. – 95, 2013 r. – 62). Pozostałe odnoszą się najczęściej do artykułów dla dzieci i sprzętu elektrycznego.
Jak przypomina Urząd, o produktach niebezpiecznych informować powinni ich producenci (lub ich przedstawiciele Unii Europejskiej) oraz dystrybutorzy lub importerzy. Dokonanie zgłoszenia ułatwia formularz dostępny na stronie internetowej UOKiK. Powiadomienie powinno zawierać m.in. opis zagrożeń dla bezpieczeństwa użytkowników oraz informację o działaniach naprawczych, jakie zostały podjęte (np. wycofanie ze sprzedaży i umożliwienie dokonania zwrotu produktu, akcja serwisowa). Za niedopełnienie obowiązku poinformowania o produkcie niebezpiecznym Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 100 tys. zł.
Ustawa o prawach konsumenta. Komentarz>>>
Działania naprawcze są monitorowanie przez UOKiK, który w razie potrzeby może nakazać przedsiębiorcy podjęcie dodatkowych środków zapobiegawczych. Ponadto informacje o powiadomieniach są na bieżąco publikowane w serwisie internetowym UOKiK.
Więcej informacji dla przedsiębiorców na temat procedury dokonywania zgłoszenia można znaleźć w opracowanym przez UOKiK Przewodniku dla przedsiębiorców dostępnym w załączniku na stronie: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=11855.