Od 1 marca 2013 r. będzie obowiązywało rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 (Dz.Urz.UE.L nr 55, str. 1). Będzie obejmować wszystkich regularnych usługodawców krajowych i transgranicznych, przewożących pasażerów na dystansie co najmniej 250 km.
W myśl nowych praw pasażerom będzie przysługiwało odszkodowanie za spóźnienie. W przypadku gdy autobus odjedzie o ponad dwie godziny później (ewentualnie nie odjedzie wcale) lub w przypadku nadkompletu przewoźnik będzie musiał zaproponować pasażerowi kontynuację podróży lub zmianę trasy bez żadnych dopłat. Jeśli pasażer miał się przesiąść do opóźnionego autobusu, będzie mógł żądać zapewnienia nieodpłatnego powrotu do miejsca rozpoczęcia podróży. Jeśli przewoźnik nie zaoferuje żadnego wyboru, to pasażerowi oprócz zwrotu ceny biletu będzie przysługiwało dodatkowo odszkodowanie w wysokości 50 proc. jego wartości.
Co więcej, w sytuacji gdy odjazd autokaru opóźni się przynajmniej o półtorej godziny (a planowany czas przejazdu przekracza trzy godziny) pasażerowie powinni dostać przekąski, posiłki lub napoje. Pod warunkiem, że są dostępne w terminalu albo mogą tam zostać dostarczone w rozsądnym czasie. W przypadku gdy podróż opóźni się o jeden dzień, firma przewozowa będzie musiała zapewnić hotel lub inne zakwaterowanie wraz z dojazdem do tego miejsca.
Branża transportowa zabiega jednak o odroczenie na parę lat obowiązywania części z tych przepisów, szczególnie tych dotyczących dodatkowych uprawnień dla osób niepełnosprawnych.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna