Doświadczenia ostatnich kilku lat wykazały przemożny wpływ agencji ratingowych na funkcjonowanie systemu ekonomicznego
współczesnego świata, a w szczególności – sektora finansowego. Ich działalność jest poddawana ogromnej
krytyce, a samym agencjom przypisywane jest przyczynienie się do powstania kryzysu, który z różnym natężeniem
trwa już od 2007 r. - stwierdza autor artykułu. I podkreśla, że proponowane zmiany mają na celu poprawę obecnego stanu prawnego poprzez zastosowanie środków dotyczących konfl iktu interesów, jakości ratingów kredytowych, przejrzystości powiązań i wewnętrznych zasad zarządzania agencjami, a wreszcie także poprzez scentralizowanie i wzmocnienie nadzoru nad działalnością agencji. Same zaś ratingi, według proponowanych uregulowań, powinny być należycie uzasadnione i poparte wiarygodną argumentacją, aby ułatwić ewentualny proces ich weryfi kacji.
Jego zdaniem, klarowne powinny być również informacje o metodach, modelach i podstawowych założeniach ratingowych wykorzystywanych przy opracowywaniu ratingów. To wszystko implikuje jasne przesłanie, którym jest zwrócenie uwagi podmiotom korzystającym z ratingów, aby nie polegały bezkrytycznie na opiniach w nich zawartych, zalecając jednocześnie przeprowadzanie własnych analiz. Nowością jest wprowadzenie regulacji dotyczących zasad odpowiedzialności. Niemniej jednak zbyt ogólne określenie ich podstaw powoduje, że narzędzie to może de facto nie spełnić oczekiwanej roli.
Zdaniem autora na obecnym etapie trudno oceniać, czy projekt zostanie przyjęty w zaproponowanym kształcie. Na pewno
wciąż wiele kwestii pozostaje nierozwiązanych, jak chociażby problem transgraniczności działań agencji, czy też
możliwości podważania wystawionego ratingu.
- Ocena kierunku zmian również nie jest łatwa. Agencje w wielu przypadkach spełniają bowiem nieocenioną rolę, niwecząc
nierównowagę w dostępie do informacji. Ważne jest jednak, by ich działalność nie była wypaczana przez niejasne powiązania i arbitralne bądź nierzetelne decyzje - konluduje dr Marcin Łolik, adwokat współpracujący z kancelarią DLA Piper Wiater sp.k..

Artykuł ukazał się w miesięczniku Przegląd Prawa Handlowego 2/2012.