Blokowanie geograficzne to dyskryminacyjna praktyka, która uniemożliwia klientom internetowym dostęp i zakup produktów lub usług na stronie internetowej znajdującej się w innym państwie członkowskim UE.

Nowe rozporządzenie ma usunąć bariery w handlu elektronicznym poprzez wprowadzenie zakazu dyskryminacji ze względu na przynależność państwową klienta, miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalności.

Cel i zakres zastosowania rozporządzenia

Nowe przepisy zapobiegną dyskryminacji konsumentów i przedsiębiorstw w zakresie dostępu do cen, sprzedaży lub warunków płatności przy zakupie produktów i usług w innym państwie UE.

Z zakresu rozporządzenia wyłączone są usługi, w przypadku których główną cechą jest zapewnienie dostępu do treści chronionych prawem autorskim i korzystanie z nich lub sprzedaż dzieł chronionych prawem autorskim w formie niematerialnej, takich jak usługi strumieniowania muzyki, e-książki, gry online i oprogramowanie. Wyłączenie to będzie jednak przedmiotem przeglądu dokonywanego przez Komisję.

Z zakresu stosowanie regulacji wykluczone są również inne usługi, takie jak usługi finansowe, audiowizualne, transportowe, zdrowotne i socjalne.

Równy dostęp do towarów i usług

Przedsiębiorcy nie będą mogli stosować dyskryminacyjnych rozróżnień między klientami w odniesieniu do ogólnych warunków umowy, w tym cen w trzech przypadkach. Chodzi o sytuacje, w których przedsiębiorca:
– sprzedaje towary, które są dostarczane do miejsca w państwie członkowskim, do którego przedsiębiorca oferuje dostawę lub które są odbierane w miejscu uzgodnionym z klientem;
– wykonuje usługi świadczone drogą elektroniczną, takie jak usługi w chmurze, hurtownie danych, hosting stron internetowych oraz zapory sieciowe;
– świadczy usługi, które są odbierane przez klienta w kraju, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność, takie jak rezerwowanie hoteli, imprez sportowych, wynajem samochodów lub sprzedaż biletów wstępu na festiwale muzyczne lub do parków rozrywki.

W przeciwieństwie do dyskryminacji cenowej, samo zróżnicowanie cenowe nie będzie zakazane, więc handlowcy mają swobodę oferowania różnych ogólnych warunków, w tym cen, i kierowania ich do określonych grup klientów na określonych terytoriach.

Ponadto przedsiębiorcy nie będą zobowiązani do dostarczania towarów do innego państwa członkowskiego, w którym przedsiębiorca nie oferuje klientom możliwości takiej dostawy.

Transakcje płatnicze

Nieuzasadniona dyskryminacja klientów w odniesieniu do metod płatności będzie zabroniona. Przedsiębiorcy nie będą zatem mogli stosować różnych warunków płatności w odniesieniu do klientów ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalności.

Zakaz dyskryminacji w dostępie do stron internetowych e-handlu

Przedsiębiorcy nie będą mogli blokować lub ograniczać dostępu klientów do swoich interfejsów internetowych ze względu na przynależność państwową lub miejsce zamieszkania.

Jeżeli przedsiębiorca blokuje lub ogranicza dostęp lub przekierowuje klientów do innej wersji interfejsu online, będzie musiał jasno i szczegółowo wyjaśnić klientom na swojej stronie internetowej powody, dla których tak robi, przy czym powody te muszą wynikać z wymogu określonego w prawie UE lub w prawie państwa członkowskiego, któremu podlega jego działalność.

Sprzedaż pasywna

Co do zasady nowe rozporządzenie będzie miało pierwszeństwo w przypadkach kolizji z prawem konkurencji. Jednak prawo dostawców do nakładania aktywnych ograniczeń sprzedaży nie zostanie naruszone.

Unijne prawo konkurencji dokonuje rozróżnienia pomiędzy sprzedażą pasywną (gdy sprzedaż jest dokonywana w odpowiedzi na niezamówione zamówienia) a sprzedażą aktywną (gdy sprzedawcy detaliczni aktywnie kierują swoje działania do klientów). Ograniczenia sprzedaży pasywnej są zasadniczo uznawane za naruszenie prawa konkurencji, podczas gdy ograniczenia sprzedaży aktywnej są powszechną praktyką wynikającą ze swobody handlu.

Klauzula przeglądowa

Dwa lata po wejściu w życie przepisów Komisja przeprowadzi pierwszą ocenę ich wpływu na rynek wewnętrzny.
Ocena dotyczyć będzie ewentualnego zastosowania nowych przepisów do niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną, które oferują treści chronione prawami autorskimi, takie jak muzyka do pobrania, e-książki, oprogramowanie i gry online.

Wejście w życie

Rozporządzenie, które zostanie opublikowane w dzienniku urzędowym UE przed końcem marca 2018 r., wejdzie w życie dziewięć miesięcy po jego opublikowaniu.

Źródło: europa.eu/newsroom