"Inteligentne" tachografy mają pomóc w przestrzeganiu obowiązkowego czasu pracy i odpoczynku kierowców, nowe urządzenia będą łatwiejsze w obsłudze, ale równocześnie trudniej będzie fałszować ich wskazania, co poprawi bezpieczeństwo na drogach i zmniejszy konieczność kontroli.

Zgodnie z projektem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym (nr wniosku legislacyjnego: (COM (2011) 451)), dzięki ulepszonym zasadom nowe tachografy będą montowane w nowych samochodach w przeciągu trzech lat od momentu, w którym Komisja Europejska przedstawi ich specyfikacje techniczne. Po kolejnych piętnastu latach, będą musiały być montowane lub wymieniane we wszystkich samochodach używanych do profesjonalnego transportu.

"Inteligentne" tachografy będą mierzyły automatycznie szybkość oraz dystans, start oraz ostateczny cel. Pozwolą także na pobieranie oraz sprawdzanie danych na odległość, poprzez ich bezprzewodową transmisję, do kontrolerów, w celu łatwiejszego kontrolowania niewłaściwego użytkowania lub manipulacji. Kary ani sankcje nie będą mogły być wymierzane na podstawie transmisji danych, ale pozwolą one na ograniczenie liczby kontroli drogowych przeprowadzanych przez firmy oraz znalezienie czarnych owiec.

Samochody dostawcze o wadze mniejszej niż 7,5 tony zostaną wyłączone spod przepisów, jeśli przewożą one materiały, wyposażenie lub maszyny używane przez kierowcę w wykonywanej przez niego pracy, w promieniu do 100 km od siedziby firmy, przy założeniu, że prowadzenie samochodu nie jest jego główną działalnością.

Kontrolerzy będą lepiej wyszkoleni oraz wyposażeni, ponadto warsztaty instalujące tachografy będą podlegać bardziej restrykcyjnym przepisom.

Nowe rozporządzenie ma uchylić dotychczasowe rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz wprowadzać zmiany do rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego.

Źródło: www.europarl.europa.eu,