Od 1 stycznia 2013 r. Poczta Polska SA pełni rolę operatora wyznaczonego, zobowiązanego do świadczenia usług powszechnych zgodnie z art. 47 Prawo pocztowe. Minister właściwy do spraw łączności określa, w drodze rozporządzenia, warunki wykonywania usług powszechnych obejmujące m.in. sposób rozmieszczenia placówek pocztowych operatora wyznaczonego. Poczta Polska na mocy rozporządzenia z 29 kwietnia 2013 r. jest zobowiązana do wypełnienia obowiązków: posiadania jednej stałej placówki pocztowej, licząc średnio w skali kraju, przypadającej na 6 tys. mieszkańców na terenie gmin miejskich i miejsko-wiejskich, jednej placówki pocztowej, licząc średnio w skali kraju, na 85 km2 powierzchni na obszarach wiejskich. Ponadto Poczta Polska zobowiązana jest do uruchomienia w każdej gminie co najmniej jednej placówki pocztowej. Wynikająca z powyższych wymienionych wskaźników minimalna liczba placówek operatora wyznaczonego powinna wynosić 6920 placówek pocztowych - wyjaśniał w Sejmie Dombrowski.
 

Racjonalniej czyli jednak mniej
Wprowadzona regulacja nie oznacza jednak automatycznego, drastycznego ograniczenia liczby placówek pocztowych. Racjonalizacja sieci i podnoszenie efektywności jej funkcjonowania będą dokonywane w sposób systematyczny, rozłożony w czasie, z uwzględnieniem nie tylko kryteriów ekonomicznych. Należy bowiem podkreślić, że ogólnopolska sieć placówek pocztowych operatora wyznaczonego jest jego istotnym atutem i stanowi o zasadniczej przewadze nad konkurencją. Każdy przypadek ewentualnej likwidacji placówki będzie rozpatrywany także pod względem aspektów organizacyjnych, eksploatacyjnych oraz związanych z pracownikami wskazanych placówek.
W każdej gminie - poczta

Ponieważ Poczta Polska zobowiązana jest do wypełnienia obowiązku związanego z uruchomieniem w każdej gminie co najmniej jednej placówki stałej, spółka nie planuje likwidacji tych placówek pocztowych. W świetle obowiązujących przepisów Poczta Polska musi zagwarantować, aby w każdej gminie działała jedna stała placówka pocztowa. W przeszłości poczta nie miała takiego obowiązku, więc mogły występować różne sytuacje. Do dnia 24 maja br. obowiązywało uchylone rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie wykonania warunków powszechnych usług pocztowych, które dopuszczało objęcie gminy wiejskiej liczącej poniżej 5 tys. mieszkańców obszarem działania stałej placówki znajdującej się na terenie sąsiedniej gminy i tam świadczącej usługi lub uruchomienie placówki ruchomej, pod warunkiem że lokalizacja ta zapewni sprawniejszą obsługę klientów i że zostanie to uzgodnione z właściwym wójtem.

Kryteria likwidacji placówek
Co będzie decydowało o powstawaniu lub likwidacji placówki pocztowej? Min. Dombrowski twierdzi, że spółka prowadzi reorganizację swojej sieci. Podstawę reorganizacji stanowią obowiązki nadane prawem, związane z wykonaniem wskaźników dostępności usług pocztowych, poprawienia dostępności i jakości świadczenia usług dla klientów, oraz rachunek ekonomiczny spółki. Strategia spółki w obszarze kształtowania sieci pocztowej zakłada dostosowanie jej do potrzeb klientów, z uwzględnieniem racjonalizacji kosztów funkcjonowania jej sieci, przy jednoczesnym zachowaniu wymaganej prawem jakości obsługi klienta - wyjasniał wiceminister.