Jak można przeczytać w uzasadnieniu do projektu tego dokumentu, który 19 stycznia br. został skierowany do uzgodnień międzyresortowych, potrzeba wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmian w zakresie zasad wnoszenia środków ochrony prawnej wprowadzonych przez ustawę z 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 223, poz. 1778). Regulamin ma uwzględnić zmiany rozwiązań proceduralnych wprowadzone w nowelizacji ustawy. -  Formułując przepisy regulaminu kierowano się dążeniem do skonstruowania efektywnego narzędzia służącego sprawnej organizacji rozpoznawania odwołań wniesionych przez wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego – piszą autorzy projektu.
W związku ze zniesieniem instytucji protestu stało się niezbędne określenie zasad rozpoznawania odwołania jako podstawowego środka ochrony prawnej w postępowaniu o  udzielenie zamówienia publicznego. Ponieważ odwołanie będzie wnoszone bezpośrednio do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, a nie jak dotychczas do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, prezes KIO będzie wykonywał zarezerwowane do tej pory dla prezesa UZP czynności związane z badaniem prawidłowości uiszczenia wpisu od odwołania. Ma to również związek ze zniesieniem kontroli sądowoadministracyjnej decyzji podejmowanych w tym zakresie i poddaniem ich kontroli sądu okręgowego.
Nowy regulamin określi wymagania formalne odwołania oraz dokumenty, które powinny zostać do niego załączone. Zakres informacji oraz dokumentów został w nim określony w taki sposób, aby uwzględniał wymagania stawiane odwołaniu przez ustawę.
Ponieważ nowym rozwiązaniem, mającym na celu przyśpieszenie postępowań odwoławczych, jest możliwość wniesienia odwołania w formie elektronicznej, przyjęto również rozwiązanie, iż wszelka korespondencja w postępowaniu odwoławczym, za wyjątkiem wniesienia odwołania i zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego przez wykonawcę, w tym również kierowana do stron i uczestników postępowania przez KIO, może być przesyłana faksem i drogą elektroniczną.
Z uwagi na wprowadzenie w ustawie Prawo zamówień publicznych dopuszczalności uzupełniania i poprawiania odwołań, przepisy rozporządzenia precyzują sposób dokonywania tych czynności.
Z kolei przyjęcie zasady jednoosobowego rozpoznawania odwołań w pierwszej kolejności na posiedzeniu niejawnym spowodowało potrzebę usystematyzowania w rozporządzeniu zakresu czynności dokonywanych przez skład orzekający Izby na tego rodzaju posiedzeniu, jako niezbędnych czynności formalnoprawnych i sprawdzających. Z uwagi na likwidację protestu oraz związaną z tym możliwość uwzględnienia odwołania przez zamawiającego, w istotny sposób rośnie znaczenie posiedzenia niejawnego, na którym skład orzekający będzie mógł umorzyć postępowanie, jeśli zamawiający uwzględni odwołanie i jednocześnie żaden wykonawca nie przyłączy się do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego albo żaden z tych wykonawców, którzy się przyłączyli nie wniesie sprzeciwu.


Projekt rozporządzenia