„Punkty odniesienia” - wystawa ponad 40 prac 19 polskich artystów – zagości w Muzeum Narodowym w Warszawie w dniach 25 lipca – 30 września br. To pierwsze przedstawienie szerokiej publiczności pełnej kolekcji prac, gromadzonych już od dziesięciu lat przez Fundację Zbiorów Sztuki Współczesnej, która została założona przez Muzeum Narodowe w Warszawie i kancelarię GESSEL i której celem jest promowanie polskiej sztuki współczesnej.

W tym roku mija dziesiąta rocznica pierwszego zakupu dokonanego przez Fundację. Jest to dobry moment, aby poddać publicznej ocenie zgromadzone dzieła, będące uzupełnieniem i kontynuacją kolekcji Muzeum Narodowego w zakresie polskiej sztuki współczesnej. „Punkty odniesienia” w koncepcji wystawy mają znaczenie podwójne. W odniesieniu do prac współczesnych artystów, znajdujących się w kolekcji Fundacji, są nimi arcydzieła XX wieku ze zbiorów Muzeum. Jednakże po dziesięciu latach tworzenia kolekcji, zbiory Fundacji same już mogą pełnić taką rolę w stosunku do wielowątkowej historii sztuki ostatnich dwóch dekad.

Fundacja Zbiorów Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Warszawie została założona przez Muzeum oraz Kancelarię GESSEL w 1996 roku. W kolekcji znajduje się obecnie ponad 40 prac 19 artystek i artystów. Najstarsze pochodzą z początku lat 70. (Legalność przestrzeni Ewy Partum, Tableau II Grzegorza Kowalskiego, rysunki Tomasza Ciecierskiego), najnowsze – obraz Olgi Wolniak i instalacja Julity Wójcik - z 2007 roku. Na wystawie będzie można także obejrzeć obrazy Tomasza Tatarczyka, Wilhelma Sasnala, rzeźby, instalacje, obiekty i fotografie Grzegorza Kowalskiego, Pawła Althamera, Katarzyny Kozyry, Pauliny Ołowskiej. Przy okazji wystawy został przygotowany katalog przedstawiający prace kolekcji Fundacji.

Wszystkie prace w kolekcji zostały ufundowane przez firmy i osoby prywatne. Są to: GE Bank Mieszkaniowy S.A (1998), Kancelaria GESSEL (2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2007), Felix Ahlers (2001), Frosta S.A. (2001), Wojciech Bruszewski (2002), Claire i Neal Selby (2002), Barbara i Krzysztof Nowakowscy (2003), Sygnity S.A. (2003), Tomasz Sielicki (2004), Vattenfall Poland A.B. (2004), Kancelaria Notarialna Dorota Kałowska (2004), Trigon S.A. (2004), Korn/Ferry International (2006).

- Inaugurowana właśnie w Muzeum Narodowym wystawa „Punkty odniesienia” jest dla naszej kancelarii i dla mnie osobiście wydarzeniem niezwykle ważnym. To owoc starań pasjonatów, którzy kilkanaście lat temu przekonali się do idei stworzenia kolekcji i potrafili przekonać do niej innych. Dając się uwieść koncepcji kuratorki Doroty Monkiewicz – zgromadzenia kolekcji dzieł sztuki współczesnej dla Muzeum Narodowego w Warszawie – wierzyliśmy, iż działamy dla istotnego dobra wspólnego - powiedziała  Beata Gessel,  Wspólnik Zarządzający kancelarii GESSEL.

-
Z sentymentem wspominam trudne początki fundacji. Idea tworzenia dobra wspólnego nie była popularna w połowie lat 90, a sam krąg zainteresowanych sztuką współczesną był dość ograniczony. Z czasem rosło grono osób i firm wspierających kolekcję. Zwiększało się też zainteresowanie sztuką współczesną. Niemała tu zasługa aktywności fundacji, która popularyzowała tę sztukę, także w kręgach biznesu - powiedziała Gessel. Mija właśnie dziesięć lat od pierwszego zakupu dokonanego przez fundację. Jej zbiory liczą obecnie ponad 40 prac. Są wysoko oceniane przez krytyków, znajdują uznanie w oczach widzów. Cieszę się, że się to udało. - Moja praca na rzecz fundacji i tworzenia kolekcji z pewnością wynikała z potrzeby działań pro publico bono. Pragnę przy tym podkreślić, że wszystko, co działo się wokół Fundacji było dla mnie wzbogacające i zwyczajnie sprawiło mi ogromną satysfakcję - powiedziała Beata Gessel.  

Kancelaria GESSEL od wielu lat prowadzi działania na rzecz dobra wspólnego. Jest współzałożycielem i głównym sponsorem Fundacji Zbiorów Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Warszawie. Przez kilkanaście lat działania fundacji, czyli od 1996 roku, udało się zgromadzić ponad 40 obrazów, obiektów, grafik i instalacji. Kancelaria ufundowała wiele spośród nich, pomagała również zebrać środki na zakup pozostałych, m.in. poprzez organizację corocznych wieczorów karnawałowych połączonych z aukcjami prac, jak również poprzez propagowanie idei fundacji w środowisku biznesu,