Biuro Analiz Sejmowych zwraca jednak uwagę, że nie wszystkie przepisy projektu są zgodne z prawem Unii Europejskiej. Zdaniem dyrektora Michała Królikowskiego są to zakazy dotyczące przywozu i wywozu z Polski określonych produktów pochodzenia zwierzęcego (np. foie gras). Równocześnie w uzasadnieniu projektu nie podano żadnych powodów wprowadzenia tych ograniczeń. Nie wskazano np., czy proponowane zakazy mają służyć któremuś z celów wymienionych w art. 36 TfUE. Przepis ten dopuszcza wprowadzanie przez państwa członkowskie ograniczeń i zakazów przywozowych, wywozowych lub tranzytowych uzasadnionych względami ochrony życia i zdrowia zwierząt. Zakazy te i ograniczenia nie powinny jednak stanowić środka arbitralnej dyskryminacji, ani ukrytych obostrzeń w handlu pomiędzy państwami członkowskimi. Ponadto, dodatkowe restrykcje w przepływie towarów są dopuszczone na mocy orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.
Brak też informacji, by w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej obrót tymi produktami był zakazany. Z drugiej strony należy wskazać, że prawo Unii Europejskiej nie tylko nie zakazuje, ale wręcz szczegółowo reguluje produkcję czy transport foie gras, będącego produktem ze stłuszczonych wątrób gęsi i kaczek.
Sejm zajmie się projektem w przyszłym tygodniu. Ustawa ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.









