Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum jest niepubliczną szkoła wyższą. Wątpliwości Urzędu wzbudził stosowany przez SSW Collegium Balticum regulamin określający m.in. opłaty ponoszone przez studentów (wpisowe, czesne itp).
W grudniu 2011 roku UOKiK wszczął postępowanie przeciwko uczelni. W jego trakcie stwierdzono, że w regulaminie szkoły znajdowały się postanowienia tożsame z wpisanymi do rejestru klauzul niedozwolonych. Zgodnie z jednym z nich uczelnia zastrzegała, że w przypadku skreślenia studenta z listy, jego rezygnacji lub przerwania nauki – nie będzie zobowiązana do zwrotu wniesionych przez konsumenta opłat wpisowych i związanych z rekrutacją, a tym samym opłatom uiszczanym przez kandydata na studia nadano charakter bezzwrotny.
Urząd uznał, że powody odmowy zwrotu ww. opłat szkoła określiła w taki sposób, że stanowiły one zamknięty katalog wykluczający zaistnienie jakiejkolwiek sytuacji uprawniającej konsumenta do ubiegania się o ich zwrot. W rezultacie takie uprawnienie zawsze ma charakter bezwarunkowy, nie uwzględnia zasad obrotu konsumenckiego i może stanowić zbyt daleko idącą ochronę przedsiębiorcy. W innym z kwestionowanych postanowień przedsiębiorca zastrzegał, że wysokość czesnego może ulec podwyższeniu z początkiem każdego kolejnego semestru, jeśli wzrosną koszty utrzymania uczelni. Jednak nie uwzględnił faktu, że student musi zostać powiadomiony o zmianach w umowie i ich przyczynie.
Zdaniem Urzędu, szkoła może podnieść czesne ze względów ekonomicznych, ale ma też obowiązek uzyskania zgody studenta na nowe warunki, np. w postaci aneksu do umowy. Dodatkowo uczelnia musi podać dokładne przyczyny podwyżek czesnego (np. wzrost wynagrodzenia kadry spowodowany wzrostem płacy minimalnej) i zagwarantować studentowi prawo do rezygnacji z umowy.
UOKiK poinformował, że Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum zobowiązała się do usunięcia niedozwolonych postanowień wskazanych przez prezes UOKiK i wprowadzenia nowego regulaminu.
Urząd przypomina, że bezpłatne porady udzielane są przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, a także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.