W jednej ze spraw prowadzonych przez kancelarię podmiot świadczący usługi konsultingowe, doradzający przy tworzeniu strategii biznesowej dla spółki z branży energetycznej został oskarżony przez swojego kontrahenta o naruszenie praw autorskich innego podmiotu na rynku. Naruszenie miało polegać m.in. na użyciu podczas prezentowania strategii slajdów prezentacji dotyczących strategii biznesowej innego podmiotu na rynku, co w konsekwencji miało uniemożliwić wykorzystanie strategii przez kontrahenta - pisze adw. Piotr Mikosik z kancelarii Tomczak&Partnerzy.
W związku z tym spółka domagała się zwrotu części wypłaconego już wynagrodzenia ze względu na nienależyte wykonanie zobowiązania. Czy w tym kontekście strategia biznesowa może być przedmiotem prawa autorskiego, i czy w konsekwencji wykorzystanie jej przez inny podmiot mogło naruszyć prawa uprawionego? - pyta adw. Mikosik.
Model czy strategia biznesowa jako ogólny pomysł na funkcjonowanie przedsiębiorstwa najczęściej nie będzie przedmiotem prawa autorskiego - tweirdzi adwokat. Dzieje się tak z co najmniej dwóch powodów. W pierwszej kolejności strategia jako twór wyłącznie niematerialny nie stanowi przedmiotu ochrony prawnoautorskiej do momentu jej uzewnętrznia (ustalenia) w konkretnym dziele. Warunkiem wstępnym uznania danego pomysłu czy koncepcji za utwór jest bowiem jego ustalenie w rozumieniu art. 1 ustawy z dnia 17 maja 2006 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. Nr 90, poz. 631). Po drugie by uznać za utwór strategię biznesową musi ona stanowić wynik pracy twórczej i posiadać przynajmniej minimalny poziom oryginalności. Przy strategiach biznesowych o wysokim stopniu ogólności przedstawiający pomysły stosowane już na rynku i omawiane w literaturze przedmiotu (jak w omawianej sprawie) warunek ten najczęściej nie będzie spełniony.
W konsekwencji także powielanie takiej strategii biznesowej przez inny podmiot na rynku nie będzie naruszać prawa autorskiego do tego pomysłu. Natomiast z naruszeniem prawa autorskiego możemy mieć do czynienia w sytuacji, gdy doszło do wykorzystania czy opracowania slajdów prezentacji, do której autorskie prawa majątkowe posiada inny podmiot. Przedmiotem ochrony, będzie w takiej sytuacji twórcze przedstawienie danego pomysłu czy strategii przejawiające się w układzie i sposobie przedstawienia strategii, a nie sam inkorporowany w niej pomysł na funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

Oczywiście takie zachowanie nie wyklucza także możliwości naruszenie innych przepisów, w szczególności zaś przewidujących ochronę tajemnicy przedsiębiorstwa innego przedsiębiorcy.

 

 

Rok wydania: 2013
  Janusz Barta,Ryszard Markiewicz