Rząd przyjął we wtorek projekt założeń do nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP oraz prawa upadłościowego i naprawczego oraz ustawy o transporcie kolejowym.
Spółki przewozowe PKP Intercity SA, Przewozy Regionalne sp. z o.o. i PKP Cargo SA będą podlegały, podobnie jak inni przewoźnicy, ogólnym przepisom o upadłości. Przyjęcie takiego rozwiązania oznacza dostosowanie polskiego prawa do wymagań unijnych. Usunięta zostanie w ten sposób niezgodność polskiego porządku prawnego z Traktatem Wspólnotowym.
Istniejące w Polsce regulacje, które uniemożliwiają ogłoszenie upadłości spółek przewozowych, w ocenie Komisji Europejskiej stanowią nieograniczoną pomoc państwa, która jest niezgodna z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej i narusza zasady konkurencji na wolnym rynku.
W lipcu 2008 r. KE opublikowała wspólnotowe wytyczne dotyczące pomocy państwa dla przedsiębiorstw kolejowych, które przewidują obowiązek zniesienia nieograniczonych gwarancji państwowych przyznanych przedsiębiorstwom kolejowym. Zgodnie z tymi wytycznymi, nieograniczone gwarancje pomocowe w sektorze otwartym dla konkurencji – są niezgodne z Traktatem WE (obecnie TFUE).
Na podstawie proponowanych przepisów, przewoźnik, który ogłosi upadłość będzie mógł jeszcze przez 6 miesięcy świadczyć usługi przewozowe, jednocześnie wdrażając w tym czasie ewentualny program naprawczy i układowy.