29 września w Centrum Informacyjnym Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych odbyła się konferencja „Korzyści stosowania Wytycznych OECD przez przedsiębiorstwa międzynarodowe w Polsce. Rola Krajowego Punktu Kontaktowego OECD”. Partnerami wydarzenia były Brytyjsko-Polska Izba Handlowa, CSRInfo oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Spotkanie było okazją do przedstawienia roli Krajowego Punktu Kontaktowego OECD (KPK OECD) oraz aktualnie obowiązujących Wytycznych OECD. Agata Meżyńska –Dyrektor Departamentu Informacji Gospodarczej w PAIiIZ omówiła zasady wynikające z Wytycznych OECD oraz korzyści z ich stosowania przez międzynarodowe firmy działające w Polsce.

Wytyczne są jedynym tak szerokim dokumentem prawnym akceptowanym przez rządy określającym zasady społecznej odpowiedzialności biznesu w działalności międzynarodowej przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa, stosując się do Wytycznych zyskują zaufanie i prestiż wśród klientów i pracowników. Wdrażanie Wytycznych może też wspierać strategie biznesowe firm, gdyż jedną z zasad OECD jest zmierzanie do zrównoważonego rozwoju. Wytyczne OECD mają skłonić przedsiębiorstwa do przestrzegania praw człowieka, praw pracowniczych, działania w myśl zasad odpowiedzialnego biznesu i pozytywnego angażowania się w życie lokalnych społeczności. Nad wdrażaniem Wytycznych w 30 krajach członkowskich OECD i 11 innych czuwają tzw. Krajowe Punkty Kontaktowe.

Pretekstem do konferencji stała się akcja: Wdrażam Wytyczne OECD. Odpowiedziany Biznes 2009. W jej ramach przedsiębiorstwa, które przeprowadzą samoocenę swojej działalności pod kątem wypełniania Wytycznych i zadeklarują zaangażowanie, będą mogły korzystać z logo akcji do celów marketingowych. Informacje o ich udziale w akcji będą też rozpowszechniane zarówno przez PAIiIZ jak i partnerów akcji. W trakcie konferencji przedstawiono akcję i firmy, które wypełniły ankiety oraz ich spostrzeżenia, co do możliwości i wyzwań, jakie wiążą się z akcją.

Prelegenci omawiali rolę Krajowych Punktów Kontaktowych OECD i podali przykłady działań KPK w Polsce i innych krajach oraz korzyści wynikające dla przedsiębiorstw ze stosowania Wytycznych. Wśród gości byli obecni m.in.: Martin Oxley – Dyrektor Generalny Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej, Liliana Anam z CSRInfo oraz Natalia Ćwik z Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Kampanie informacyjne Krajowych Punktów Kontaktowych OECD oraz ich działalność w zakresie rozstrzygania skarg na firmy nie przestrzegające zasad OECD przyczyniają się do podnoszenia standardów działalności przedsiębiorstw. W Polsce KPK OECD działa od 2001 r. i jest prowadzony przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. (PAIiIZ)