Ustawa o OZE ma zapewnić pełną zgodność ustawy z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej, do czego strona polska zobowiązała się wobec Komisji Europejskiej w procedurze notyfikacyjnej „Polski system wspierania rozwoju OZE oraz zwolnienia dla użytkowników energochłonnych”.

Ustawa o wiatrakach

Ustawa ma się przyczynić do efektywnego wykorzystania OZE i zwiększonego stosowania w celach energetycznych produktów ubocznych rolnictwa i przemysłu używającego surowców rolniczych. Przewiduje wydłużenie do połowy 2021 r. czasu na budowę i uruchomienie elektrowni wiatrowych, które mają ważne pozwolenia na budowę, a nie spełniają wymogów tzw. ustawy odległościowej. Usuwa też wątpliwości interpretacyjne co do sposobu opodatkowania wiatraków podatkiem od nieruchomości.

Dodtkowe opłaty od paliwa

Stworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT) i wprowadzenie opłaty emisyjnej (80 zł od każdego 1 tys. l paliwa), z której finansowane mają być projekty związane m.in. z rozwojem elektromobilności w Polsce, przewiduje ustawa o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (projekt rządowy).

Środki z opłaty w 85% mają trafić do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a w 15% – do FNT. Ustawa pozwoli też na tworzenie przez samorządy w miastach stref czystego transportu, do których ograniczony wjazd będą mieć pojazdy z tradycyjnym napędem silnikowym. Opłata za wjazd do strefy czystego transportu, pobierana w godzinach 9–17, nie będzie mogła być wyższa niż 2,50 zł za godzinę.

Rzadsze kary za tachografy to efekt rosnącej kultury prawnej przewoźników

Kontrola transportu

Izba rozpatrzy również ustawę o tachografach. Rządowa inicjatywa ma zwiększyć sprawność jego kontroli i egzekwowania przepisów socjalnych w transporcie drogowym, bezpieczeństwo systemu tachografów poprzez ograniczenie manipulowania danymi rejestrowanymi przez te urządzenia, a także wiarygodność warsztatów wykonujących instalacje, naprawy, sprawdzenia i przeglądy tachografów. Ustawa wprowadza też uprawnienie służb kontrolnych w zakresie zlecania kontroli ewentualnego podłączenia urządzeń manipulacyjnych do tachografów.

Nadzór nad przewoźnikami

Lepszy nadzór nad rynkiem usług przewozowych w Polsce, eliminacja nieuczciwej konkurencji między przewoźnikami i większa ochrona rynku wewnętrznego przed nieuczciwą konkurencją - to cele ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (projekt rządowy). Ustawa dostosowuje polskie prawo do przepisów unijnych. Nowela doprecyzowuje ponadto przepisy dotyczące kontroli przestrzegania obowiązków i warunków przewozu drogowego. Kategoryzuje m.in. tzw. poważne naruszenia obowiązków i warunków przewozu drogowego, co pozwoli na zautomatyzowanie wymiany informacji między Polską a pozostałymi państwami członkowskimi UE o poważnych naruszeniach przepisów unijnych, skutkujących utratą dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego.

Celem ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw (projekt rządowy) jest zapewnienie lepszej ochrony zdrowia publicznego poprzez wzmocnienie systemu nadzoru nad wytwarzaniem produktów leczniczych i obrotem nimi, ograniczenie wywozu leków za granicę, a tym samym zwiększenie ich dostępności dla pacjentów w Polsce, a także zapewnienie lepszego dostępu do nowych terapii lekowych. Zgodnie z nowymi przepisami główny inspektor farmaceutyczny (GIF) będzie mógł stwierdzić wygaśnięcie zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych, nie wyrazić zgody na dalsze wytwarzanie leków szczególnej kategorii.

Chodzi o leki stosowane w terapii zaawansowanej, w razie śmierci osoby, dla której wydano zezwolenie, czy w wypadku wykreślenia przedsiębiorcy z Krajowego Rejestru Sądowego albo Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, a także w razie rezygnacji z prowadzonej działalności. W ustawie określono także odrębne wymagania dotyczące produktów leczniczych terapii zaawansowanej. Ich podawanie uznaje się za eksperyment medyczny, a więc odpowiedzialność za ich zastosowanie ponosi lekarz. W sytuacji uzasadnionego podejrzenia zagrożenia dla jakości lub bezpieczeństwa stosowania produktów leczniczych istnieje możliwość przeprowadzenia inspekcji nie tylko u wytwórcy lub importera produktu leczniczego, ale także u podmiotu odpowiedzialnego lub u jego przedstawiciela.