Minister Krzysztof Kwiatkowski podkreślił w czasie wystąpienia w senacie, że nowelizacja modyfikuje zasady sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów powszechnych, jak również usprawnienia zarządzania sądami. Przedmiotem nowelizacji są ponadto niektóre przepisy regulujące status sędziego, w tym sędziego w stanie spoczynku – mówił dzisiaj w Senacie

Uchwalona 1 lipca 2012 r. przez Sejm ustawa o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw była przedmiotem posiedzeń senackich: Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Komisji Ustawodawczej.

Wskazane senackie komisje 21 lipca 2011 przedstawiły sprawozdania w przedmiocie regulacji zawartych w tej ustawie, w których zaproponowały poprawki.

- Poprawki te mają w większości charakter doprecyzowujący przepisy ustawy oraz legislacyjno-redakcyjny, a także usuwają wątpliwości konstytucyjne i zasługują na akceptację, z wyjątkiem dwóch poprawek – powiedział w Senacie Minister Krzysztof Kwiatkowski.

Jako poprawki nie zasługujące na poparcie Minister Sprawiedliwości wskazał: poprawki w art. 32b§1 zdanie pierwsze ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, odnoszącej się do wprowadzenia mechanizmu obligatoryjnego odwołania dyrektora sądu przez Ministra Sprawiedliwości w sytuacji negatywnej opinii zgromadzenia ogólnego sędziów apelacji i jednoczesnego wniosku prezesa sądu apelacyjnego w tym zakresie, a także poprawki w art. 34 pkt 1 ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, dotyczącej odjęcia zgromadzeniu ogólnemu sędziów apelacji kompetencji do oceniania kandydatów na stanowiska sędziów sądów okręgowych, działających na obszarze apelacji.

Senackie komisje pochyliły się również nad niezmiernie istotnym zagadnieniem, jakim jest konstytucyjność ustawy. Efektem jest kilka poprawek usuwających wątpliwości zgłaszane w tym zakresie podczas prac legislacyjnych, a tym samym stanowiących istotną wartość z punktu widzenia poprawności aktu normatywnego i jego systemowej spójności.